Ефрем Сирин. О тех, которые уловляют души в
непотребство, утверждая, что ничего не значит дело сие
Память: 28 января / 10 февраля
Преподобный Ефрем Сирин - подвижник и
духовный писатель, живший в IV веке. Написал много
толковательных и нравственных сочинений, покаянных и
погребальных песнопений.
Преподобный Ефрем Сирин. Икона
***
О тех, которые уловляют души в непотребство,
утверждая, что ничего не значит дело сие
Пророку Иезекиилю сказал Бог: И ты, сыне
человечь; стража дах тя дому Израилеву, и аще услышиши
слово от уст Моих, и воспретиши им от Мене. Внегда
глаголати Ми беззаконнику, смертию умреши: и не
возвестиши ему, ни соглаголеши, еже остатися
беззаконнику, и обратитися от пути своего, еже живу быти
ему: беззаконник той в беззаконии своем умрет, и крове
его от руки твоея взыщу. И ты аще возвестиши
беззаконнику, и не обратится от пути беззакония своего;
той беззаконник в беззаконии своем умрет, а ты душу свою
избавиши (Иез.3:17-19).
Слыша сие, возлюбленные, со страхом, и
трепетом будем содевать спасение свое, не унывая духом
при взаимном вразумлении друг друга, и беседуя между
собою не о том, что служить к удовольствию, но о том,
что споспешествует спасению каждого из нас. Ибо сие
благоугодно Богу. А враг не дает себе покоя, расставляя
сети свои. Потому и нам необходимо не быть нерадивыми о
взаимной любви, потому что Бог силен расторгнуть сети
врага и избавить нас от его злокозненности. У меня же
сердце болит, и превратилась внутренность моя от того,
что услышало ухо мое. Почему опять намерен дать тебе
братский совет: люди сластолюбивые, отчаявшиеся в душе
своей, да не обольщают тебя творить дела нечестия. Они
порождение Содомлян. Ибо кто ревнует их делам, того
необходимо назвать их сыном. Итак, бегай их дел и
подражания им, чтобы вместе с судом избежать и
наименования. И намерения опасны, и нравы отвратительны
у зловредных ласкателей. Одни явно стараются обольстить,
а другие прикрываются благочестием и лицемерным
смирением, по написанному: имущии образ благочестия,
силы же его отвергшиися (2Тим.3:5). Поэтому, а также
чтоб не уличали их чадорождением, предаются
удовольствиям, пользуясь всяким удобным к тому случаем;
ибо нет у них и страха Божия и познания о Боге, и не
точию творят сие, но и соизволяют творящим (Рим.1:32).
Потому великое и тяжкое нечестие они называют весьма
маловажным, чтобы уловить всякого человека и довести до
преступления Божиих заповедей. Как намеревающиеся убить
льва, наточив копье, чтобы ослабить блеск железа,
покрывают его черною краскою, и потом наносят льву
смертельный удар; так и эти люди, уверением в
маловажности греха и беззаконным ласкательством,
послушных им увлекают в погибель души своей. И как из
иной норы выходит множество ядовитых зверей: так и из
сердца сих людей выходит множество лукавых рассуждений.
Ибо сказано: сердце развращенно кует злая на всякое
время (Притч.6:14).
Итак, надобно предложить нечто из
Божественных Писаний к обличению и низложению людей
лукавых, к исправлению же и ограждению намеревающихся
покаяться. Приточник говорит: Сыне, храни законы отца
твоего, и не отрини наказания матери твоея; навяжи же я
на свою душу присно, и обяжи о твоей выи. Егда ходиши,
води ю, и с тобою да 6удет; егда же спиши, да хранит тя,
да востающу ти, глаголет с тобою. Зане светильник
заповедь закона, и свет и путь жизни, и обличение, и
наказание: еже сохранити тя от жены мужаты и от
наваждения языка чуждаго. Да не победит тя доброты
похоть, ниже уловлен буди твоима очима, ниже да
восхитишися веждами ея: цена бо блудницы, елика единаго
хлеба: жена же мужей честныя души уловляет. Ввяжет ли
кто огнь в недра, риз же не сожжет ли? Или ходити кто
будет на уголиях огненных, ног же не сожжет ли? Тако
вшедый к жене мужатей не без вины будет, ниже всяк
прикасайся ей. Не дивно, аще кто ят будет крадый; крадет
бо, да насытит душу алчущую: аще же ят будет, воздаст
седмерицею, и вся имения своя дав, избавит себе.
Прелюбодей же за скудость ума погибель души своей
содевает: болезни же, и безчестие понесет: поношение же
его не загладится во век. Исполнена бо ревности ярость
мужа ея: не пощадит в день суда. Не изменит ни единою
ценою вражды, ниже разрешится многими
дарми (Притч.6:30-35). Сыне, храни моя словеса, моя же
заповеди скрый у себе: сыне, чти Господа, и укрепишися:
кроме же Его не бойся иного. Храни моя заповеди, и
поживеши; словеса же моя, яко зеницы очию: обложи же ими
твоя персты, напиши же я на скрижали сердца твоего.
Нарцы премудрость сестру тебе быти, разум же знаемь
сотвори тебе: да тя соблюдет от жены чуждия и лукавыя,
аще тя словесы льстивыми облагати начнет. Оконцем бо из
дому своего на пути приничущи, его же аще узрит от
безумных чад юношу скудоумна, проходящаго мимо угла в
распутиях дому ея, и глаголющаго в темный вечер, егда
упокоение будет нощное и мрачное: жена же срящет его,
зрак имущи прелюбодейничь, яже творит юных парити
сердцам: воскрилена же есть и блудна, в дому же не
почивают нозе ея. Время бо некое вне глумится, время же
на распутиях при всяком угле приседит. Потом емши
лобзает его, безстыдным же лицем речет к нему: жертва
мирна ми есть, днесь воздаю обеты моя, сего ради изыдох
в сретение тебе; желающи лица твоего, обретох тя.
Простиралами покрых одр мой, коврами же сугубыми
постлах, иже от Египта: шафраном посыпах ложе, мое, и
дом мой корицею: прииди и насладимся любве даже до утра:
гряди и поваляемся в похоти: несть бо мужа моего в дому,
отъиде в путь далече: довольно сребра взя в руку
свою, по многих днех возвратится в дом свой. И прелести
его многою беседою, тенетами же устен привлече его. Он
же абие последова ей объюродев, и яко же вол на
заколение ведется, и яко пес на узы, или яко елень
уязвлен, стрелою в ятра, и спешит, яко птица в сеть, не
ведый, яко на душу свою течет. Ныне убо, сыне; послушай
мене, и внимай глаголом уст моих. Да не уклонится в пути
ея сердце твое: и да не прельстишися в стезях ея. Многих
бо уязвивши низверже, и безчисленни суть, ихже убила
есть: путие адовы дом ея, низводящии в сокровища
смерти (7:1-27).
Если к женщинам такая строгость, то тем
сильнее и страшнее будет гневный суд на мужей, взаимно
студ содевающих. Но может быть кто-нибудь придет и
скажет: где же на сие доказательство? - Представлю тебе
оное из Божественных Писаний. В книге Бытия
написано: Авраам вселися в Ханаане: Лот же вселися в
земли окрестных стран, и вселися в Содоме. Человецы же
сущии в Содоме зли, и грешни пред Богом
зело (Быт.13:12,13). Выразумей силу слова; назвав их
злыми и грешными, не остановился на сем, но присовокупил
зело. И еще говорит: Аврааму рече Господь: вопль
Содомский и Гоморрский умножися и грехи их велицы
зело (18:20), показывая сим всю важность, мерзость и
тяжесть беззакония людей тех. Кому же должно верить:
Божественному Писанию или людям сластолюбивым и лишенным
истины.
Сластолюбцы с бесстыдным лицом говорят
друг другу: "не судит за это Бог, потому что касается
сие одного тела". Возражают же таким образом, чтобы в
сердце ближнего истребить страх Божия правосудия, и им
небоязненно и неудержимо исполнять свои пожелания, не
имея себе обличителя. Как многих ввели в заблуждение
слова сии? Как много развратили? Как многих погубили?
Кто сам поползается, тот находится в опасности; но кто
убеждает других и отвлекает от благочестия, и ведет по
стремнинам, тому, по написанному, суд без
милости (Иак.2:13). Такие люди осмеливаются представлять
ложными даже истинные и нелживые слова Господни,
произнося хулы по своим похотям. Ибо, если уловленных в
сию срамоту и не покаявшихся не судит Бог, как они
суесловят; то вовсе прекратится после сего Божие
правосудие. Но нет, оно не прекратится, да не будет
сего! Ибо верен Господь во всех словесех Своих, и
преподобен во всех делех Своих (Пс.144:13). Если в день
суда мы отдадим отчет в каждом праздном слове; то тем
паче подпадем ответственности за нечистые дела, ежели не
умилостивим покаянием праведного и непогрешительного
Судию. Слыша Апостольское изречение, как не устыдятся
они сказавшего: не призва бо нас Бог на нечистоту, но во
святость (1Сол.4:7)? Справедливо сказано о них: темже
предаде их Бог в похотех их в нечистоту, во еже
сквернитися телесем их в себе самех (Рим.1:24). И еще
говорит: Сего ради предаде их Бог в страсти безчестия: и
жены бо их измениша естественную подобу в
презъестественную. Такожде и мужи оставльше естественную
подобу женска пола, разжегошася похотию своею друг на
друга, мужы на мужех студ содевающе, и возмездие, еже
подобаше прелести их, в себе восприемлюще. И яко же не
искусиша имети Бога в разуме, предаде их Бог в неискусен
ум, творити неподобная: исполненных всякия неправды,
лукавства, лихоимания, злобы; исполненных зависти,
рвения, лсти, злонравия: шепотники, клеветники,
богомерзки, досадители, величавы, горды, обретатели
злых, родителем непокоривы, неразумны, не примирительны,
нелюбовны, не милостивны. Нецыи же и оправдание Божие
разумевше, яко таковая творящии достойни смерти суть, не
точию сами творят, но и соизволяют
творящим (Рим.1:26-32). Видишь, как все, что они говорят
или делают, не заслуживает одобрения и противно
благоискусному уму. Итак, не будем внимать обманчивым
словам их, чтобы и на нас не пало пред сим сказанное. Не
дадим места сластолюбивым и смертоносным помыслам, чтобы
и о нас не было сказано написанное: развратиша ум свой и
уклониша очи свои, еже не взирати на небо, ниже поминати
судеб праведных (Дан.13:9).
И блаженный Апостол Петр говорит: Весть
Господь благочестивыя от напасти избавляти, грешные же
на день судный мучимы блюсти: наипаче же во след плоти в
похоти сквернения ходящия, и о господстве нерадящия.
Продерзателе, себе угодницы, славы не трепещут хуляще:
идеже Ангели крепостию и, силою больши суще не терпят на
ся укоризнен суд. Сии же, яко скоти животни естеством,
бывше в погибель и тлю, в них же не разумеют хуляще, во
истлении своем истлеют, приемлюще мзду неправедну,
сласть мняще вседневное насыщение, сквернители и
порочницы, питающеся в любвах своих, ядуще с вами, очи
имуще исполнь блудодеяния и непрестаемаго греха,
прельщающе души неутверждены, сердце научено лихоимству
имуще, клятвы чада; оставльше правый путь, заблудиша,
последовавше пути Валаама Восорова, имев мзду неправедну
возлюби, обличение же име своего беззакония: подъяремник
безгласен, человеческим гласом провещавш, возбрани
пророка безумие. Сии суть источницы безводни, и мглы от
ветр преносими, имже мрак темный во веки блюдется,
Прегордая бо суеты вещающе, прельщают в скверны плотския
похоти, отбегающих всячески живущих во лсти, свободу им
обещавающе, сами раби суще тления: имже бо кто побежден
бывает, сему и работен есть. Аще бо отбегше скверн мира
познанием Господа и Спаса нашего Иисуса Христа, сими же
паки сплетшеся побеждаеми бывают, быша им последняя
горша первых. Лучше бо бе им не познати пути правды,
нежели познавшим возвратитися вспять от преданныя им
святыя заповеди. Случися бо им истинная притча: пес
возвращся на свою блевотину, и: свиния омывшися, в кал
тинный (2Пет.2:9-22).
Что могут сказать против сего эти
суесловы, обольстители юных душ? Их обличает и другой
Ученик Христов, говоря: Иуда Иисуса Христа раб, брат же
Иакова, сущим о Бозе Отце возлюбленным, Иисус Христом
соблюденным званным: милость вам и мир в любви да
умножится. Возлюбленнии, всякое тщание творя писати вам
о общем спасении (вашем), нужду имея писати вам,
подвизатися еще единою молю о преданней святым вере.
Привнидоша бо нецыи человецы древле предуставленнии на
сие осуждение, нечестивии, Господню благодать
прелагающии в скверну, и единаго Владыки и Господа
нашего Иисуса Христа отметающиися. Воспомянути же вам
хощу ведущим единою вся, яко Господь люди от земли
Египетския спасе, последи неверовавшия погуби: ангелы же
не соблюдшия своего начальства, но оставльшия свое
жилище, на суд великаго дне узами вечными под мраком
соблюде. Якоже Содома и Гоморра и окрестныя их грады,
подобным им образом преблудивша, и ходивше в след плоти
иныя, предлежат в показание огня вечнаго суд подъемше.
Такожде убо и сии сония видяще, плоть убо сквернят,
господства же отметаются, славы же хулят. Михаил же
Архангел, егда со диаволом разсуждая, глаголаше о
Моисеове телеси, не смеяше суда навести хульна, но рече:
да запретит тебе Господь. Сии же, елика убо не ведят,
хулят: елика же по естеству, яко безсловесная животная
ведят, в сих растлеваются. Горе им: яко в путь Каинов
поидоша, и в лесть Валаамовы мзды устремишася: и в
пререкании Корреове погибоша. Сии суть в любвах ваших
сквернителе, с вами ядуще, без боязни себе пасуще:
облацы безводни, от ветр преносими: древеса есенна,
безплодна, дважды умерша, искоренена: волны свирепыя
моря, воспеняюще своя стыдения: звезды прелестныя, им же
мрак тмы во веки блюдется. Пророчествова же и о сих
седьмый от Адама Енох, глаголя: се, приидет Господь во
тьмах святых (Ангел) Своих, сотворити суд о всех и
изобличити всех нечестивых о всех делех нечестия их,
имиже нечествоваша, и о всех жестоких (словесех их), яже
глаголаша нань. Сии суть ропотницы, (укорители), в
похотех своих ходяще и уста их глаголют прегордая,
чудящеся лицу пользы ради. Вы же, возлюбленнии,
поминайте глаголы прежде реченныя от Апостол Господа
нашего Иисуса Христа: зане глаголаху вам: яко в
последнее время приидут ругателе, по своих похотех
ходяще и нечестиих. Сии суть отделяюще себе, душевни,
духа не имуще. Вы же, возлюбленнии, святою вашею верою
назидающе себе, Духом Святым молящеся, сами себе в любви
Божией соблюдайте, ждуще милости Господа нашего Иисуса
Христа в жизнь вечную. И овех
убо обличайте, разсуждающе; овех же спасайте от огня
восхищающе; овех же милуйте с боязнию, ненавидяще и яже
от плоти оскверненную ризу. Могущему же сохранити вы без
греха, и поставити пред славою Своею непорочных в
радости, единому Богу, Иисусом Христом Господем нашим,
слава, величие и держава и власть прежде всего века, и
ныне и во вся веки! Аминь (Иуд.1-25).
Написано же и в законе Моисеевом: аще
кто будет с мужеским полом ложем женским, гнусность
сотвориша оба, смертию да умрут, повинни
суть (Лев.20:13).
Вот обличено и низложено неосновательное
их учение. Посему да не обольстят тебя живущие распутно
и лицемерием уловляющие души неутвержденные. Напротив
того, взирай на тех, которые со страхом и доброю
совестью служат Господу, и их подражай жизни. А я говорю
тебе это, не как выдающий себя за праведника и
неукоризненного в делах, потому что осуждены дела мои и
исполнены бесчестия. Напротив того, привел я себе на
память, что тобою было говорено, и каким опасностям
подвергаются новоначальные от недозволенного обращения с
другими и от нерассудительной снисходительности, а
поэтому вынужден сказать сие. Ибо всякому христианину,
лучше же сказать, всякому человеку надобно трепетать за
спасение ближнего и беспокоиться о нем, зане есмы друг
другу удове (Еф.4:25). Преимущественно же не надобно
соблазнять прибегших ко Господу, боясь угрозы
Сказавшего: иже аще соблазнит единаго малых сих верующих
в Мя, уне есть ему, да обесится жернов осельский на выи
его, и потонет в пучине морстей (Мф.18:6). Посему
надобно бодрствовать, трезвиться, друг друга увещевать
умолять, пока не постигло еще нас зло. Ибо, как сеющие
слезами радостию пожнут (Пс.125:5), так сеющие в плоть
свою от плоти пожнут истление (Гал.6:8); и: несть на
лица зрения у Господа (Рим.2:11).
Итак будем внимательны к себе самим, со
слезами каясь пред Господом, чтобы избавиться нам
будущего оного страха. Ибо слышим, что говорит
Пророк: кто возвестит вам место вечное? кто возвестит
вам, яко огнь горит (Ис.33:14)? И еще: и изыдут и узрят
трупы человеков, преступивших Мне, червь бо их не
скончается, и огнь их не угаснет, и будут в позор всякой
плоти (66:24). Но прошу, молись и обо мне, чтобы и я
сподобился сотворить плод благоприятный Господу нашему
Иисусу Христу. Аминь.
Ефрем Сирин, преподобный
Цитировано по:
Святой Ефрем Сирин. Творения. Т.3.
Репринтное издание. - М.: Издательский отдел Московского
Патриархата, 1994. - С. 60-68. // Творения иже во святых
Отца нашего Ефрема Сирина. Писания духовно-нравственные.
- Сергиев Посад. Типография Св.-Тр. Сергиевой Лавры,
1907.
Святоотеческое наследие
***
Молитва преподобному Ефрему Сирину:
- Молитва
преподобному Ефрему Сирину. Подвижник и
духовный писатель, живший в IV веке. С юных лет оставил
мир и удалился к отшельникам, после того, как попал
в тюрьму по ложному обвинению. После еще раз
подвергся клевете, но Богом был оправдан пред
людьми. Боролся против ариан, написал много
толковательных и нравственных сочинений, покаянных и
погребальных песнопений. Заступник невинно
оклеветанных и притесненных, покровитель иночества,
податель смирения и целомудрия
Акафист преподобному Ефрему Сирину:
- Акафист преподобному Ефрему Сирину
Труды преподобного Ефрема Сирина:
- На лукавых жен
- К нерадивой душе
- Вопросы и ответы
- О восьми помыслах
- Великопостная покаянная молитва
- "На слова, сказанные Господом: в мире сем скорбни будете (Ин.16:33), и о том, что человеку должно быть совершенным"
- "На пришествие Господне"
- "К монаху Иоанну"
- "Жизнь блаженного Аврамия и племянницы его Марии"
- "В подражание притчам"
- "В низложение гордыни"
- "В исправление тех, которые предаются страстям и домогаются почестей"
- "Блаженства. 55 глав"
- "Блаженства. 20 глав"
- "Похвальное слово Петру, Павлу, Андрею, Фоме, Луке и Иоанну, и на чтение из Евангелия от Иоанна"
- "Поучение падшему брату. О воздержании от плотских пожеланий, о борении и великой осмотрительности"
- "Поучение о том, что не должно соблазнять ближнего, и о правой жизни"
- "Поучение о безмолвии"
- "Послание"
- "Ответ утверждающим, что землетрясения бывают от подземных ветров"
- "Ответ на некоторые вопросы"
- "Ответ брату о священнике Илии"
- "Огласительное слово. Об оскудении добрых дел и о долготерпении Божием"
- "Обличение себе самому и исповедь"
- "Об утверждающих, что нет воскресения"
- "Об истинном отречении от мира, и о том, как душе обрести Бога, и для чего приходил Господь"
- "О том, что христиане не должны предаваться забавам"
- "О том, что не должно обольщаться эллинскими мнениями"
- "О том, что не должно дивиться временному и обольщаться приятностями жизни, и на псалом семьдесят второй"
- "О том, что не должно бояться укоризн за доброе дело"
- "О том, что монах не должен заботиться об одежде"
- "О том, что должно не смеяться и рассеиваться, но плакать и проливать о себе слезы"
- "О том, что должно избегать всяких вредных свиданий, и о воздержании"
- "О том, что братия должны жить между собою в единомыслии и любви"
- "О том, как приобретается человеком смиренномудрие. Сто глав"
- "О том, как монаху быть совершенным"
- "О тех, которые уловляют души в непотребство, утверждая, что ничего не значит дело сие"
- "О терпении, о кончине века и втором пришествии, о прилежном чтении божественных писаний и пользе безмолвия"
- "О терпении и сокрушении слово поучительное"
- "О терпении"
- "О суете настоящей жизни"
- "О страстях"
- "О смиренномудрии"
- "О сердечном сокрушении"
- "О свободе нашей и о том, что человек создан свободным"
- "О псалме"
- "О преспеянии в добродетели"
- "О правой жизни. Девяносто глав"
- "О посте"
- "О покаянии, о будущем суде, об удалении от обращения с женщинами и о роскошной жизни"
- "О покаянии и терпении"
- "О покаянии. Большое поучение"
- "О покаянии. Первое малое поучение"
- "О покаянии. Второе малое поучение"
- "О подвижнике Иулиане"
- "О памятовании смерти, о добродетели и о богатстве"
- "О необходимости бороться со врагом нашего спасения"
- "О рае"
- "О монахах"
- "О молитве. Первое поучение"
- "О молитве. Второе поучение"
- "О любви к бедным"
- "О любви"
- "О жене грешнице, помазавшей Господа миром"
- "О душевном страхе"
- "О духовном состоянии"
- "О добродетелях и страстях"
- "О добродетели. К младшему подвижнику. Четыре главы"
- "О добродетели. Десять глав"
- "О девстве"
- "О втором Господнем пришествии и о покаянии"
- "О вооружении монаху"
- "О воздержании, о том, что не должно соревновать грешникам, которые извиняются обстоятельствами времени, и о Ное"
- "О вере"
- "О брани с диаволом"
- "О блаженных обителях"
- "О блаженных местах"
- "О блаженствах и горе"
- "О Лоте и о приведении себя в безопасность"
- "Наставление монахам"
- "Наставление братиям"
- "На тех, которые ежедневно грешат и ежедневно каются"
- "На слова: "два будет на селе" (Мф.24:40)"
- "На слова: Вонми себе (Втор.4:9). Двенадцать глав"
- "Поучительные слова к египетским монахам"
- "Похвальное слово иже во святых отцу нашему Василию Великому"
- "Похвальное слово мученикам"
- "Похвальное слово святым четыредесяти мученикам"
- "Похвальное слово славным мученикам, во всем мире пострадавшим"
- "Поучение подвижникам"
- "Против исследователей естества Сына Божия"
- "Различные виды Божия промысла"
- "Седмь деланий у монаха"
- "Сказание о юродивой"
- "Слово душеполезное"
- "Слово на почивших о Христе"
- "Слово на святый пяток о кресте и о разбойнике"
- "Слово на честный и животворящий крест и на второе пришествие, а также о любви и милостыне"
- "Слово о Аврааме и Исааке"
- "Слово о внушениях ненавистника добру демона"
- "Слово о злоязычии и о страстях"
- "Слово о прекрасном Иосифе"
- "Слово о пророке Данииле и о трех святых отроках, в ответ утверждающему: "время лукаво, не могу спастись""
- "Слово о святом пророке Илие"
- "Слово о священстве"
- "Слово о страданиях Спасителя"
- "Слово о суде и об умилении"
- "Слово о том, как душа, когда искушает ее враг, должна со слезами молиться Богу"
- "Слово о том, что всегда должно иметь в мыслях день исшествия из сей жизни"
- "Слово подвижническое"
- "Слово подвижническое первое"
- "Слово увещательное"
- "Слово умилительное"
- "Слово умилительное первое"
- "Слово умилительное второе"
- "Слово первое. О скончавшихся отцах"
- "Слово второе. О скончавшихся отцах"
- "Советы подвижникам"
- "Толкование на книгу Второзаконие"
- "Толкование на книгу Исход"
- "Толкование на книгу Левит"
- "Толкование на книгу Числ"
- "Толкование на книгу пророчества Авдия"
- "Толкование на книгу пророчества Амоса"
- "Толкование на книгу пророчества Даниила"
- "Толкование на книгу пророчества Захарии"
- "Толкование на книгу пророчества Иезекииля"
- "Толкование на книгу пророчества Иоиля"
- "Толкование на книгу пророчества Малахии"
- "Толкование на книгу пророчества Михея"
- "Толкование на книгу пророчества Осии"
- "Толкование на первую книгу, то есть на книгу Бытия"
- "Толкование на послания божественного Павла. Первое послание к Фессалоникийцам"
- "Толкование на послания божественного Павла. Второе послание к Фессалоникийцам"
- "Толкование на послания божественного Павла. Первое послание к Тимофею"
- "Толкование на послания божественного Павла. Второе послание к Тимофею"
- "Толкование на послания божественного Павла. Послание к Галатам"
- "Толкование на послания божественного Павла. Послание к Евреям"
- "Толкование на послания божественного Павла. Послание к Ефесянам"
- "Толкование на послания божественного Павла. Послание к Колоссянам"
- "Толкование на послания божественного Павла. Послание к Титу"
- "Толкование на послания божественного Павла. Послание к Филиппийцам"
- "Толкование на послания божественного Павла. Первое послание к Коринфянам"
- "Толкование на послания божественного Павла. К Коринфянам второе послание"
- "Толкование на апокрифические послания коринфян к Апостолу Павлу и Апостола Павла к Коринфянам. К Коринфянам третье"
- "Толкование на послания божественного Павла. К Римлянам"
- "Надгробные песнопения"
- "О Церкви"
- "О Воскресении, смерти и сатане"
- "Слезные моления"
- "На слова: "Положи, Господи, хранение устом моим, и дверь ограждения о устнах моих""
- "На слова: "Сыне, моей премудрости внимай, к моим же словесем прилагай ухо твое""
- "На слова: "И се, вся сýетство и крушение духа""
- "Книга пророка Исаии"
- "На слова Исаии: Да возмется нечестивый, да не видит славы Господни"
- "Книга пророка Иеремии"
- "На слова Иеремии: "Горе нам, яко согрешихом""
- "На некоторые места "Плача Иеремии""
|