Толковый православный молитвослов. Благодарственные молитвы по Святом Причащении
Содержание сборника благодарственных молитв по Святом Причащении:
- Благодарственная молитва, 1-я
- Молитва святого Василия Великого, 2-я
- Молитва Симеона Метафраста, 3-я
- Молитва 4-я
- Молитва 5-я, ко Пресвятой Богородице
- Трисвятое по Отче наш
- Tропарь святому Иоанну Златоустому, глас 8
- Кондак, глас 6
- Тропарь Василию Великому, глас 1-й
- Кондак, глас 4-й
- Тропарь святителю Григорию Двоеслову, глас 4-й
- Кондак, глас 3-й
Господь Вседержитель (Пантократор).
Икона
Содержание толкового молитвослова:
***
Читайте также по теме:
- Объяснение церковных молитв детям - Азбука Веры
- Словарь православных гимнографических терминов (значение слов акафист, глас, икос, кондак, канон, тропарь и пр.)
- Словарь церковно-славянских слов, встречающихся в молитвах
- Полный православный молитвослов (формат pdf)
- "Православные акафисты" - сборник акафистов
- Смотрите также иные молитвы в нашем разделе "Православный молитвослов" - молитвы разные на все случаи жизни, молитвы святым, молитвы путешествующих, псалмы, Молитвы воинов, молитвы за болящих, молитвы на разные случаи семейной жизни: благословление на вступление в брак, молитвы о покровительстве Бога вступающим в брак, молитвы о счастливом браке,
молитвы беременных женщин о благополучном разрешении и о рождении здоровых детей, молитвы родителей о детях молитвы при бесплодии, молитвы о учащихся детях и многие другие.
***
Слава Тебе, Боже. Слава Тебе, Боже.
Слава Тебе, Боже.
Благодарю Тя, Господи Боже мой, яко не
отринул мя еси грешнаго, но общника мя быти Святынь
Твоих сподобил еси. Благодарю Тя, яко мене недостойнаго
причаститися пречистых Твоих и небесных Даров сподобился
еси. Но Владыко Человеколюбче, нас ради умерый же и
воскресый, и даровавый нам страшная сия и животворящая
Таинства, во благодеяние и освящение душ и телес наших;
даждь бытии сим и мне во исцеление души же и тела, во
отгнание всякаго сопротивнаго, в просвещение очию сердца
моего, в мир душевных моих сил, в веру непостыдну, в
любовь нелицемерну, во исполнение премудрости, в
соблюдение заповедей Твоих, в приложение Божественныя
Твоея благодати, и Твоего Царствия присвоение: да во
святыни Твоей теми сохраняемь, Твою благодать принимаю
всегда, и не ктому себе живу, но Тебе, нашему Владыце и
Благодетелю; и тако сего жития изшед о надежди живота
вечнаго, в присносущный достигну покой, идеже
празднующих глас непрестанный, и безконечныя сладость
зрящих Твоего лица доброту неизреченную. Ты бо еси
истинное желание и неизреченное веселие любящих Тя,
Христе Боже наш, и Тя поет вся тварь во веки. Аминь.
Общника быти - причаститься. Нас ради -
за нас. Даждь быти сим - дай, чтобы они были. Сопративнаго - врага.
Очию - очей (родительный падеж
двойственного числа). Исполнение премудрости -
наполнение премудростью. Приложение -умножение.
Присвоение - усвоение, приобретение. Во святыни - здесь:
святости, чистоте. Теми - ими. И не ктому себе живу - и
живу уже более не для себя (не ктому - уже не). О надежди живота вечнаго - в надежде жизни вечной.
В присносущный достигну покой - я достигну места вечного
покоя. Идеже - где. Доброту неизреченную - несказанную
красоту, благость (см. примечание к 5-й утренней
молитве). Вся тварь - все творение, все сотворенное.
Владыко Христе Боже, Царю веков и
Содетелю всех, благодарю Тя о всех, яже ми еси подал
благих, и о причащении пречистых и животворящих Твоих
Таинств. Молю убо Тя, Блаже и Человеколюбче: сохрани мя
под кровом Твоим, и в сени крилу Твоею; и даруй ми
чистою совестию, даже до последняго моего издыхания,
достойно причащатися Святынь Твоих, во оставление грехов
и в жизнь вечную. Ты бое си хлеб животный, источник
святыни, Податель благих, и Тебе славу возсылаем, со
Отцем и Святым Духом, ныне и присно, и во веки веков.
Аминь.
Создателю всех - Создатель (звательный
падеж) всего. О всех, яже ми еси подал благих - за все
блага (благая), которые (яже) Ты мне (ми) подал. В сени крилу - в тени крыл. До последняго моего издыхания - до
последнего моего вздоха. Ты бое си хлеб животный - ибо
Ты - Хлеб жизни.
Давый пищу мне плоть Твою волею, огнь
сый и опаляяй недостойныя, да не опалиши мене, Содетелю
мой; паче же пройди во уды моя, во вся составы, во
утробу, в сердце. Попали терние всех моих прегрешений.
Душу очисти, освяти помышления. Составы утверди с
костьми вкупе. Чувств просвети простую пятерицу. Всего
мя спригвозди страху Твоему. Присно покрый, соблюди же,
и сохрани мя от всякаго дела и слова душетленнаго.
Очисти, и омый, и украси мя, удобри, вразуми, и просвети
мя. Покажи мя Твое селение единаго Духа, и не ктому
селение греха. Да яко Твоему дому, входом причащения,
яко огня мене бежит всяк злодей, всяка страсть.
Молитвенники Тебе приношу вся святыя, чиноначалия же
безплотных, Предтечу Твоего, премудрыя апостолы, к сим
же Твою нескверную Чистую Матерь; ихже мольбы,
Благоутробие, прими, Христе мой, и сыном Света соделай
Твоего служителя. Ты бо еси освящение и единый наших,
Блаже, душ и светлость; и Тебе леподобно, яко Богу и
Владыце, славу вси возсылаем на всяк день.
Огонь сый - Ты - огонь. Содетелю -
Создатель (звательный падеж). Уды - члены тела.
Составы
- суставы. Составы утверди с костьми вкупе - исходное
греческое выражение означает: укрепи ноги в коленях
(чтобы колени не подгибались и человек стоял прямо).
Чувств просвети простую пятерицу - просвети пять
основных (неразложимых на составляющие) моих чувст.
Присно - всегда. Удобри - укрась. Покажи - яви, соделай.
Селение - жилище, обиталище. Не ктому - уже не.
Чиноначалия же безплотных - и чиноначальников бесплотных
(ангельских) Сил. Нескверную - непорочную. Лепоподобно -
благоприлично.
Ты бое си освящение и единый наших,
Блаже, душ и светлость. В некоторых молитвословах
несколько иной порядок слов, помогающий лучше понять
выражение: Ты бо един еси и освящение наших, Блаже, душ,
и светлость.
Тело Твое Святое, Господи Иисусе Христе,
Боже наш, да будет ми в живот вечный, и Кровь Твоя
Честная во оставление грехов; буди же ми благодарение
сие и в радость, здравие и веселие; в страшное же и
второе пришествие Твое сподоби мя грешнаго стати одесную
славы Твоея, молитвами Пречистыя Твоея Матери и всех
святых.
В живот вечный - в жизнь вечную.
Благодарение сие - здесь: это Причащение (то есть
Таинство Благодарения - Евхаристия). Одесную - по правую
сторону.
Пресвятая Владычице Богородице, свете
помраченныя моея души, надеждо, покрове, прибежище,
утешение, радование мое, благодарю Тя, яко сподобила мя
еси недостойнаго, причастника быти Пречистаго Тела и
Честныя Крове Сына Твоего. Но рождшия истинный Свет,
просвети моя умныя очи сердца; Яже Источник безсмертия
рождшая, оживотвори мя умерщвленнаго грехом; Яже
милостиваго Бога любоблагоутробная Мати, помилуй мя, и
даждь ми умиление, и сокрушение в сердце моем, и
смирение в мыслех моих, и воззвание в пленениих
помышлений моих; и сподоби мя, до последняго издыхания,
неосужденно приимати пречистых Таин освящение, во
исцеление души же и тела. И подаждь ми слезы покаяния и
исповедания, во еже пети и славити Тя во вся дни живота
моего, яко благословена и препрославлена еси во веки.
Аминь.
Умныя - духовные. Яже з - десь не
переводится (на месте греческого артикля). Любоблагоутробная - любящая милосердие,
любовно-добросердечная. Даждь ми… воззвание в пленений
моих - в знач.: воззови меня, когда я буду в плену
(греховных) помышлений моих; дай мне не оставаться в
плену этих помышлений, скорее опомниться (от Твоего зова
- воззвания). До последнего издыхания - до последнего
вздоха. Исповедания - здесь: славословия, благодарения
(со слезами исповедовать - пети и славити Тя). Во еже -
а именно; что-бы. Живота моего - жизни моей.
***
И подаждь ми слезы покаяния и
исповедания… "Прежде всего молись о получении слез,
чтобы плачем умягчить сущую в душе жестокость и,
исповедовав на себя беззаконие Господеви (Пс.31:5),
получить от Него оставление грехов".
Преподобный Нил Синайский
***
Ныне отпущаеши раба Твоего, Владыко, по
глаголу Твоему с миром, яко видеста очи мои спасение
Твое, еже еси уготовал перед лицем людей, свет во
откровение языков и славу людей Твоих Израиля.
Яко - так как. Видеста - видели
(двойственное число, аорист). Еже уготовал - которые Ты
уготовил. Языков - язычников.
Боговдохновенная песнь святого Симеона Богопроиимца, сподобившегося на закате своей жизни
узреть Спасителя, Свет народов и Славу Израиля (Лк.2:25-32),
поется (или читается) в конце каждой вечерни и отмена
еще Апостольскими постановлениями в числе вечерних
молитв. Эта молитва всегда напоминает о последнем дне
нашей жизни: подобно старцу Симеону, верующие надеются
отойти к Господу с миром, уповая на милосердие Божие,
явленное через Избавителя и Спасителя нашего Господа
Иисуса Христа. И более чем естественно, что
благодарственные молитвы по Святом Причащении венчаются
этой песнью: причащаясь Святых Тайн, мы подобно Симеону
- и еще теснее, ближе, до полного соединения! -
встретимся с Христом Спасителем. Из благодарного сердца
готов вырваться вздох: "Теперь не страшно и умереть!"
Если совершилась Литургия святителя
Иоанна Златоуста, читай тропарь святому Иоанну
Златоустому, глас 8:
Уст твоих, якоже светлость огня,
возсиявши благодать, вселенную просвети; не сребролюбия
мирови сокровища списка, высоту нам смиренномудрия
показа, но твоими словесы наказуя, отче Иоанне
Златоусте, моли Слова Христа Бога, спастися душам нашим.
Якоже - как. Мирови - миру.
Наказуя - научая.
Понимание тропаря затруднено "греческим"
порядком слов, поэтому переведем по фразам:
Уст твоих, якоже светлость огня,
возсиявши благодать, вселенную просвети… воссияв
благодать (возсиявши благодать) устами твоими (уст
твоих), подобно свету огня (якоже светлость огня), ты
просветил вселенную (вселенную просвети).
…Не сребролюбия мирови сокровища сниска…
- ты снискал миру не сокровища сребролюбия (то есть не
вещественные богатства).
Слава:
От небес приял еси Божественную
благодать, и твоими устами вся учиши покланятися в
Троице Единому Богу, Иоанне Златоусте всеблажение,
преподобне, достойно хвалим тя: еси бо наставник, яко
божественная являя.
Еси бо наставник - потому что ты
наставник. Яко божественная являя - потому что ты
являешь божественное (учение) (буквально: как являющий
божественное).
И ныне:
Предстательство христиан непостыдное,
ходатайство ко Творцу непреложное, не призри грешных
молений гласы, но предвари, яко Благая, на помощь нас,
верно зовущих Ти; ускори на молитву, и потщися на
умоление, предстательствующи присно, Богородице, чтущих
Тя.
Предвари - опереди, приди, раньше
всякого прошения, Потщися - поспеши, постарайся.
Предстательствующи присно чтущих Тя - всегда
заступающаяся за почитающих Тебя.
Не презри грешных молений гласы… Снова
непривычный порядок слов. Смысл же: Не презри гласы
молений (чьих?) грешных.
Если совершалась Литургия святителя
Василия Великого, читай тропарь Василию Великому, глас
1-й.
Во всю землю изыде вещание твое, яко
приемшую слово твое, имже благолепно научил еси,
естество сущих уяснил еси, человеческия обычаи украсил
еси, царское священие, отче преподобне, моли Христа
Бога, спастися душам нашим.
Слава:
Во всю землю изыде вещание твое - по
всей земле раздался голос твой, Яко приемшую слово твое
- здесь: и она приняла слово твое. Имже - которым
(словом). Боголепно - так, как прилично Богу. Естество
сущих - природу всего сущего.
Явился еси основание непоколебимое
Церкве, подая всем некрадомое господство человеком,
запечатлея твоими веленьми, небоявленне Василие
преподобне.
И ныне:
Предстательство христиан…
Господство - здесь: имущество,
богатство.
Если совершалась литургия
Преждеосвященных Даров, читай тропарь святителю Григорию
Двоеслову, глас 4-й:
Иже от Бога свыше Божественную благодать
восприем, славнее Григорие, и Того силою укрепляемь,
евангельски шествовати изволил еси. Отонудуже у Христа
возмездие трудов приял еси, всеблаженне: Егоже моли, да
спасет души наша.
Восприем - восприяв. Отонудуже -
поэтому. Возмездие трудов - воздаяние за труды.
Преподобоначальник показался еси
Начальника пастырем Христа, иноков чреды, отче Григорие,
ко ограде небесней наставляя, и оттуду научил еси стадо
Христово заповедем Его; ныне с ними радуешися, и ликуеши
в небесных кровех.
И ныне:
Предстательство христиан…
Преподобначальник - начальник, подобный
(слово составлено по типично греческому образцу).
Показался еси - ты явился. В небесных кровех - в
небесных селениях.
Господи, помилуй (12 раз).
Слава, и ныне:
Честнейшую Херувим…
***
После причащения да пребывает каждый в
чистоте, воздержании и немногословии, дабы достойно
сохранить в себе Христа Принятого.
"Кода мы, недостойные, сподобимся со
страхом и трепетом причаститься Божественных и Пречистых
Таин Христа Бога и Царя нашего, тогда наиболее покажем
трезвения, хранения ума и строгого внимания, да огонь
сей Божественный, то есть Тело Господа нашего Иисуса
Христа, потребит грехи наши и наши - малые и большие -
скверны. Ибо, входя в нас, оно тотчас прогоняет из
сердца лукавых духов злобы и отпускает нам прежде бывшие
грехи, - и ум наш тогда оставляется свободным от
беспокойной докучливости лукавых помыслов. Если после
сего, стоя у дверей сердца, будем тщательно сохранять ум
свой, то, когда опять будем сподобляться Святых Таин,
Божественное Тело более будет просвещать ум наш и делать
его блестящим подобно звезде".
Преподобный Исихий Иерусалимский
***
Цитировано по:
"Как научиться понимать молитвы?".
-М.: "Отчий дом", 2007
Азбука веры
|