Толковый православный молитвослов. Канон Ангелу-Хранителю
Канон Ангелу-Хранителю:
Ангел-Хранитель. Икона
Содержание толкового молитвослова:
***
Читайте также по теме:
- Объяснение церковных молитв детям - Азбука Веры
- Словарь православных гимнографических терминов (значение слов акафист, глас, икос, кондак, канон, тропарь и пр.)
- Словарь церковно-славянских слов, встречающихся в молитвах
- Полный православный молитвослов (формат pdf)
- "Православные акафисты" - сборник акафистов
- Смотрите также иные молитвы в нашем разделе "Православный молитвослов" - молитвы разные на все случаи жизни, молитвы святым, молитвы путешествующих, псалмы, Молитвы воинов, молитвы за болящих, молитвы на разные случаи семейной жизни: благословление на вступление в брак, молитвы о покровительстве Бога вступающим в брак, молитвы о счастливом браке,
молитвы беременных женщин о благополучном разрешении и о рождении здоровых детей, молитвы родителей о детях молитвы при бесплодии, молитвы о учащихся детях и многие другие.
***
Ангеле Божий, хранителю мой святый,
живот мой соблюди во страсе Христа Бога, ум мой утверди
во истиннем пути, и к любви горней уязви душу мою, да
тобою направляем, получу от Христа Бога велию милость.
Слава, и ныне:
Богородичен: Святая Владычице, Христа
Бога нашего Мати, яко всех Творца недоуменно рождшая,
моли благость Его всегда, со хранителем моим Ангелом,
спасти душу мою, страстьми одержимую, и оставление
грехов даровати ми.
Живот мой - жизнь мою. Горней -
небесной. Недоуменно - превыше ума, непостижимо уму.
Ирмос: Поим Господеви, проведшему люди
Своя сквозе Чермное море, яко един славно прославися.
Припев Иисусу: Господи Иисусе Христе
Боже мой, помилуй мя.
[Тропарь Господу Иисусу Христу только в
первой и девятой песнях канона]
Песнь воспети и восхвалити, Спасе,
Твоего раба достойно сподоби, безплотному Ангелу,
наставнику и хранителю моему.
Припев: Святый Ангеле Божий, хранителю
мой, моли Бога о мне.
Един аз в неразумии и в лености ныне
лежу, наставниче мой и хранителю, не остави мене
погибающа
Слава:
Ум мой твоею молитвою направи, творити
ми Божия повеления, да получу от Бога отдание грехов, и
ненавидети ми злых настави мя, молюся ти.
И ныне:
Молися, Девице, о мне, рабе Твоем, ко
Благодателю, со хранителем моим Ангелом, и настави мя
творити заповеди Сына Твоего и Творца моего.
Един аз - один я. Ненавидети ми злых -
чтобы мне ненавидеть зло (злая в знач.: злое, зло).
Ирмос: Ты еси утверждение притекающих к
Тебе, Господи, Ты еси омраченных, и поет Тя дух мой.
Святый Ангели Божий, хранителю мой, моли
Бога о мне.
Все помышление мое и душу мою к тебе
возложих, хранителю мой; ты от всякия мя напасти вражия
избави.
Святый Ангеле Божий, хранителю мой, моли
Бога о мне.
Враг попирает мя, и озлобляет, и поучает
всегда творити своя хотения; но ты, наставниче мой, не
остави мене погибающа.
Слава:
Пети песнь со благодарением и усердием
Творцу и Богу даждь ми, и тебе благому Ангелу-Хранителю
моему: избавителю мой, изыми мя от враг озлобляющих мя.
И ныне:
Исцели, Пречистая, моя многонедужныя
струпы, яже в души, прожени враги, иже присно борются со
мною.
Возложих - я возложил, направил.
Озлобляет - исполняет зол, бедствий; изми мя от враг
озлобляющих мя - отбери меня от мучащих меня врагов.
Струпы, яже в души - гнойные раны души. Прожени -
прогони. Иже присно - которые всегда.
От любве душевныя вопию ти, хранителю
моей души, всесвятый мой Ангеле: покрый мя и соблюди от
лукаваго ловления всегда, и к жизни настави небесней,
вразумляя и просвещая и укрепляя мя.
Слава, и ныне:
Богородичен: Богородице безневестная
Пречистая, Яже без семене рождши всех Владыку, Того со
Ангелом хранителем моим моли, избавити ми ся всякаго
недоумения, и дати умиление и свет души моей и
согрешением очищение, Яже едина вскоре заступающи.
От лукаваго ловления - от козней зла
(ловление - засада, скрытые враждебные действия). Яже
без семене рождши - безсеменно родившая. Недоумения -
смятения, смущения. Яже едина вскоре заступающи - Ты,
единственная скорая Заступница (скоро заступающаяся).
Обратите внимание: в
церковнославянском языке возвратная частица -ся еще не
"приросла" к глаголу, как в современном русском, где мы
сказали бы: "моли о том, чтобы мне избавиться от всякого
смущения", по-церковнославянски звучит: "моли избавити
ми ся всякаго недоумения". Точно также вместо "молюсь
Тебе" мы встретим "молю Ти ся", и т.п.
Ангел
Хранитель отгоняет беса
Ирмос: Услышах, Господи, смотрения
Твоего таинство, разумех дела Твоя, и прославих Твое
Божество.
Моли Человеколюбца Бога ты, хранителю
мой, и не остави мене, но присно в мире житие мое
соблюди, и подаждь ми спасение необходимое.
Святый Ангеле Божий, хранителю мой, моли
Бога о мне.
Яко заступника и хранителя животу моему
прием тя от Бога, Ангеле, молю тя, святый: от всяких мя
бед свободи.
Слава:
Мою скверность твоею святынею очисти,
хранителю мой, и от части шуия да отлучен буду молитвами
твоими и причастник славы явлюся.
И ныне:
Недоумение предлежит ми от обышедших мя
зол, Пречистая, но избави от них скоро: к Тебе бо единей
прибегох.
Услышах, разумех, прославих - я услышал,
я уразумел, я прославил (формы 1-го лица прошедшего
времени). Смотрение - промысл, проведение, Божественное
домостроительство. Присно - всегда. Необоримое -
неодолимое, непобедимое. Животу моему - жизни моей.
Прием тя - я получил тебя. От части шуия - от левой
стороны, то есть от причисления к грешникам. Причастник
- участник. Недоумение предлежит ми - я не знаю, что
делать. Обышедших мя - окруживших мя. Прибегох - я
прибегнул (обратился за помощью).
Ирмос: Утренююще вопием Ти: Господи,
спаси ны; Ты бое си Бог наш, разве Тебе иного не веемы.
Святый Ангеле Божий, хранителю мой, моли
Бога о мне.
Яко имея дерзновение к Богу, хранителю
мой святый, Сего умоли от оскорбляющих мя зол избавити.
Святый Ангеле Божий, хранителю мой, моли
Бога о мне.
Свете светлый, светло просвети душу мою,
наставниче мой и хранителю, от Бога данный ми Ангеле.
Слава:
Спяща мя зле тяготою греховную, яко
бдяща сохрани, Ангеле Божий, и возстави мя на
славословие молением твоим.
И ныне:
Марие, Госпоже Богородице безневестная,
надеждо верных, вражия возношения низложи, а поющия же
Тя возвесели.
Утренююще - с раннего утра. Разве -
кроме. Невемы - мы не знаем. Яко имея - здесь: так как
ты имеешь. Спяща мя зле тяготою греховную - меня,
охваченного тяжким сном греха (зле - худо, люто, тяжко;
тягота - тяжесть, обременение, трудность). Яко бдяща
сохрани - здесь: соделай бодрствующим, сохрани во мне
бдение. Вражия возношения - превозношение вражеских,
бесовских сил.
Ирмос: Ризу мне подаждь светлу, одеяйся
светом яко ризою, многомилостиве Христе Боже наш.
Святый Ангеле Божий, хранителю мой, моли
Бога о мне.
Всяких мя напастей свободи, и от печалей
спаси, молюся ти, святый Ангеле, данный ми от Бога,
хранителю мой добрый.
Святый Ангеле Божий, хранителю мой, моли
Бога о мне.
Освети ум мой, блаже, и просвети мя,
молюся ти, святый Ангеле, и мыслити ми полезная всегда
настави мя.
Слава:
Устави сердце мое от настоящаго мятежа,
и бдети укрепи мя во благих, хранителю мой, и настави мя
чудно к тишине животней.
И ныне:
Слово Божие в Тя вселися, Богородице,
человеком Тя показа небесную лествицу; Тобою бо к нам
Вышний сошел есть.
Одеяйся - одевающийся. Устави - направь;
удержи. От настоящаго мятежа - от теперешней бури,
смятения. Бдети укрепи мя во благих - укрепи меня
бодрствовать во благе (во благом устроении души).
Животней - исполненной жизни. Лествицу - лестницу.
Одеяйся светом яко ризою - слова из
Пс.103, ст. 2: Одеяйся светом яко ризою, простираяй
небо яко кожу - Ты одеваешься светом, как ризою,
простираешь небеса, как шатер.
Настави мя чудно к тишине животней:
образ кормчего, управителя, который из бури-мятежа
направляет (наставляет) корабль к тихому пристанищу, где
жизнь плавающих будет спасена - к тишине животней.
Вспомним также эпизоды Евангелий, в которых Христос
укрощает бурю: …Сказали: Наставник! Наставник!
Погибаем. Но Он, встав, запретил ветру и волнению воды; и
перестали, и сделалась тишина (Лк.8:24;
ср.:
Мф.8:26;
Мк.4:39). Образы плавания через бурное "житейское
море" постоянны в церковной поэзии, и особенно в 6-й
песне канона.
Слово Божие в Тя вселися, Богородице,
человеком Тя показа небесную лествицу; Тобою бо к нам
Вышний сошел есть. Тропарь развивает библейский образ
лестницы из сна патриарха Иакова (Быт.28:12-13,
16-17: И увидел во сне: вот, лестница стоит на
земле, а верх ее касается неба; и вот, Ангелы Божии
восходят и нисходят по ней. И вот, Господь стоит на ней
и говорит: Я Господь, Бог Авраама, отца твоего, и Бог
Исаака. Землю, на которой ты лежишь, Я дам тебе и
потомству твоему… Иаков пробудился от сна своего и
сказал: истинно Господь присутствует на месте сем; а я
не знал! И убоялся и сказал: как страшно сие место! это
не иное что, как дом Божий, это врата небесные).
Лествица Иакова - прообраз Пресвятой
Богородицы, Которая стала лестницей между небом и
землей: воплотившись, родившись от Девы Марии, Господь
Иисус Христос сошел в мир.
Явися мне милосерд, святый Ангеле
Господень, хранителю мой, и не отлучайся от мене
сквернаго, но просвети мя светом неприкосновенным и
сотвори мя достойна Царствия Небеснаго.
Светом неприкосновенным - светом
невещественным (чаще встречается словосочетание "свет
неприступный"; неприкосновенный, неприступный - тот, к
которому нельзя прикоснуться, приступить).
Уничиженную душу мою многими соблазны,
ты, святый предстателю, неизреченныя славы небесныя
сподоби, и певец с лики безплотных Сил Божиих, помилуй
мя и сохрани, и помыслы добрыми душу мою просвети, да
твоею славою, Ангеле мой, обогащуся, и низложи
зломыслящия мне враги, и сотвори мя достойна Царствия
Небеснаго.
Неизреченныя - невыразимой, не
поддающейся описанию. Лики - хоры (Ангел назван певцом в
общем хоре бесплотных ангельских Сил, славящих Господа).
Уничиженную душу мою многими соблазны… славы небесныя сподоби. Здесь мы снова сталкиваемся с
несвойственным русскому языку порядком слов; чтобы
понять оборот, надо мысленно переставить слова: мою
душу, уничиженную многими соблазнами, сподоби небесной
славы.
Ирмос: От Иудеи дошедшие отроцы, в
Вавилоне иногда, верою Троическою пламень пещный
попраша, поюще: отцев Боже, благословен еси.
Святый Ангеле Божий, хранителю мой, моли
Бога о мне.
Милостив буди ми и умоли Бога, Господень
Ангеле, имею бот я заступника во всем животе моем,
наставника же и хранителя, от Бога дарованнаго ми во
веки.
Святый Ангеле Божий, хранителю мой, моли
Бога о мне.
Не остави в путь шествующия души моея
окаянныя убити разбойником, святый Ангеле, яже ти от
Бога предана бысть непорочне; но настави ю на путь
покаяния.
Слава:
Всю посрамлену душу мою привожду от
лукавых ми помысл и дел: но предвари, наставниче мой, и
исцеление ми подаждь благих помысл, уклоняти ми ся
всегда на правыя стези.
И ныне:
Премудрости исполни всех и крепости
Божественныя, Ипостасная Премудросте Вышняго, Богородицы
ради, верою вопиющих: отец наших Боже, благословен еси.
От Иудеи дошедше - пришедшие из Иудеи.
Иногда - некогда, когда-то. Верою Троическою - верой в
Троицу. Попраша - попрали. Во всем животе моем
- во всей
жизни моей. В путь шествующия - путешествующей.
Непорочне - непорочно; здесь в знач.: непорочною.
Предвари - здесь: иди впереди. Исцеление ми подаждь
благих помысл - подай мне лекарство добрых помышлений
(или же: исцеление посредством благих помыслов).
Уклоняти ми ся - (чтобы) мне склоняться.
Не остави в путь шествующия души моея
оканныя убити разбойником, святый Ангеле, яже ти от Бога
предана бысть непорочне… Образ путешествующей по
жизненному пути души здесь явно перекликается с
Христовой притчей о милосердном самарянине и о "впадшем
в разбойники" (Лк.10:30-36).
Разбойники тропаря, конечно же, нематериальные: это
греховные помыслы и всевающие их бесы.
Всю посрамлену душу мою привожду от
лукавых ми помысл и дел: но предвари, наставниче мой, и
исцеление ми подаждь благих помысл, уклоняти ми ся
всегда на правыя стези. Тропарь развивает образ путевождения. Душа, посрамленная злыми делами и
помыслами, приходит от них, как блудный сын из дальней
страны; мы просим Ангела хранителя теперь идти впереди,
указывая верный путь (правыя стези); сам же этот путь и
вмешательство Ангела хранителя определяется именно в
области помыслов - желанное исцеление в том, чтобы с
помощью Ангела избирать именно благие помыслы.
Ирмос: Царя Небесного, Егоже поют вои
ангельстии, хвалите и превозносите во вся веки.
Святый Ангеле Божий, хранителю мой, моли
Бога о мне.
От Бога посланный, утверди живот мой,
раба твоего, преблагий Ангеле, и не остави мене во веки.
Святый Ангеле Божий, хранителю мой, моли
Бога о мне.
Ангела тя суща блага, души моея
наставника и хранителя, преблажение, воспеваю во веки.
Слава:
Буди ми покров и забрало в день
испытания всех человек, воньже огнем искушаются дела
благая же и злая.
И ныне:
Буди ми помощница и тишина, Богородице
Приснодево, рабу Твоему, и не остави мене лишена бытии
Твоего владычества.
Вои ангельстии - ангельские воинства.
Живот мой - жизнь мою. Ангела тя суща блага - Тебя,
благого Ангела. Забрало - стена, ограда, забор.
Воньже -
в который (если расчленять слово на составные части,
получится во-нь-же, поэтому неправильно иногда
встречающееся написание в оньже; см. об этом примечание
к 5-й молитве утреннего правила).
Ирмос: Воистинну Богородицу Тя
исповедуем, спасеннии Тобою, Дево Чистая, с безплотными
лики Тя величающе.
Иисусу: Господи Иисусе Христе Боже мой,
помилуй мя.
Помилуй мя, едине Спасе мой, яко
милостив еси и милосерд, и праведных ликов сотвори мя
причастника.
Святый Ангеле Божий, хранителю мой, моли
Бога о мне.
Мыслити ми присно и творити, Господень
Ангеле, благая и полезная даруй, яко сильна яви в немощи
и непорочна.
Слава:
Яко имея дерзновение к Царю Небесному,
Того моли, с прочими безплотными, помиловати мя
окаяннаго.
И ныне:
Много дерзновение имущи, Дево, к
Воплощшемуся из Тебе, преложи мя от уз и разрешение ми
подаждь и спасение, молитвами Твоими.
С безплотными лики - то есть с
ангельскими чинами. Праведных ликов - сонмов
праведников. Сотвори мя причастника - соделай меня
участником. Присно - всегда. Благая и полезная - благое
и полезное. Воплощшемуся - Воплотившемуся. Преложи мя от
уз - в знач.: освободи меня от уз (прелагати - обращать
в другой вид, изменять). Разрешение - освобождение.
Подаждь - подай.
Цитировано по:
"Как научиться понимать молитвы?".
-М.: "Отчий дом", 2007
Азбука веры
|