Толковый православный молитвослов. Канон покаянный ко Господу нашему Иисусу Христу
Содержание покаянного канона:
***
Господь Вседержитель (Пантократор).
Византийская мозаика
Содержание толкового молитвослова:
***
Читайте также по теме:
- Объяснение церковных молитв детям - Азбука Веры
- Словарь православных гимнографических терминов (значение слов акафист, глас, икос, кондак, канон, тропарь и пр.)
- Словарь церковно-славянских слов, встречающихся в молитвах
- Полный православный молитвослов (формат pdf)
- "Православные акафисты" - сборник акафистов
- Смотрите также иные молитвы в нашем разделе "Православный молитвослов" - молитвы разные на все случаи жизни, молитвы святым, молитвы путешествующих, псалмы, Молитвы воинов, молитвы за болящих, молитвы на разные случаи семейной жизни: благословление на вступление в брак, молитвы о покровительстве Бога вступающим в брак, молитвы о счастливом браке,
молитвы беременных женщин о благополучном разрешении и о рождении здоровых детей, молитвы родителей о детях молитвы при бесплодии, молитвы о учащихся детях и многие другие.
***
Канон покаянный ко Господу нашему Иисусу Христу
Глас 6-й
Ирмос: Яко по суху пешешествовав
Израиль, по бездне стопами, гонителя фараона видя
потопляема, Богу победную песнь поим, вопияше.
Яко по суху - как по суше. Пешешествовав
- пройдя пешком. Богу победную песнь поим, вопияше
-
(Израильский народ) воскликнул: Воспоем Богу победную
песнь!" (именно так, с кавычками, следовало бы писать
при передаче современным письмом это место, тем более
что несколько необычный для нас порядок слов затрудняет
понимание).
Припев: Помилуй мя, Боже, помилуй мя.
Примечание: В канонах припев как
молитвенное воззвание произносится перед первым и вторым
(и третьим, если он есть) тропарем каждой песни, но не
читается перед тропарями, начинающимися со Слава отцу, и
Сыну, и Святому духу и И ныне и присно, и во веки веков.
Аминь.
Ныне приступих аз грешный и обремененный
к тебе, Владыце и Богу моему; не смею же взирати на
небо, токмо молюся, глаголя: даждь ми, Господи, ум, да
плачуся дел моих горько.
Помилуй мя, Боже, помилуй мя.
О, горе мне грешному! Паче всех человек
окаянен есмь, покаяния несть во мне; даждь ми, Господи,
слезы, да плачуся дел моих горько.
Слава:
Безумне, окаянне, человече, в лености
время губиши; помысли житие твое, и обратися ко Господу
Богу, и плачися о делах твоих горько.
И ныне:
Мати Божия Пречистая, воззри на мя
грешнаго и от сети диаволи избави мя, и на путь покаяния
настави мя, да плачуся дел моих горько.
Аз - я. Глаголя - говоря.
Даждь - дай.
Паче - более. Несть - нет.
*В некоторых древних рукописях есть
надписание: "Творение Кир (господина) Андрея Критского".
- Примеч. протоиерея Сергия Правдолюбова.
*В некоторых древних рукописях есть
надписание: "Творение Кир (господина) Андрея Критского".
- Примеч. протоиерея Сергия Правдолюбова.
Ирмос: Несть свят, якоже Ты, Господи
Боже мой, вознесый рог верных твоих, Блаже, и утвердивый
нас на камени исповедания Твоего.
Несть свят, якоже Ты - Нет столь
святого, как Ты. Вознесый рог - возвысивший силу (рог -
сила, крепость, преимущество; вознести рог - прославить,
укрепить силу, даровать победу на врага). Верных твоих -
верующих в Тебя (но, несомненно, и верных Тебе).
Утвердивый нас на камени исповедания
Твоего. Слово исповедание означает здесь также завет: на
камне Завета Твоего.
Помилуй мя, Боже, помилуй мя.
Внегда поставлени будут престоли на
Судищи Страшнем, тогда всех человек дела обличатся; горе
тамо будет грешным, в муку отсылаемым; и то ведущи, душе
моя, покайся от злых дел твоих.
Помилуй мя, Боже, помилуй мя.
Праведницы возрадуются, а грешнии
восплачутся, тогда никтоже возможет помощи нам, но дела
наша осудят нас; темже прежде конца покайся от злых дел
твоих.
Слава:
Увы мне, великогрешному, иже делы и
мысльми осквернився, ни капли слез имею от
жестокосердия; ныне возникни от земли, душе моя, и
покайся от злых дел твоих.
И ныне:
Се, взывает, Госпоже, Сын Твой, и
поучает нас на доброе, аз же грешный добра всегда бегаю;
но Ты, Милостливая, помилуй мя, да покаюся от злых моих
дел.
Внегда - когда. Ведущи - зная.
Праведницы - праведники. Помощи - помочь.
Темже - здесь;
поэтому, из-за этого. Возникни - поднимись, возвысься
(из согнутого - ниц - положения).
Помышляю день страшный и плачуся деяний
моих лукавых: како отвещаю Безсмертному Царю, или коим
дерзновением воззрю на Судию, блудный аз? Благоутробный
Отче, Сыне Единородный и Душе Святый, помилуй мя.
Слава, и ныне:
Богородичен: Связан многими ныне
пленицами грехов и содержимь лютыми страстьми и бедами,
к Тебе прибегаю, моему спасению, и вопию: помози ми,
Дево, Мати Божия.
Седален - краткое церковное песнопение,
при исполнении которого молящимся дозволяется сидеть в
храме - садиться для слушания следующего за ним чтения
из Священного Писания или жития святого. После 3-й песни
канона следовало в храме уставное чтение (поучений,
житий), перед которым и располагался седален.
***
Смотрите: Словарь православных гимнографических терминов (значение слов акафист, глас, икос, кондак, канон, тропарь и пр.)
***
Лукавых - злых. Благоутробный -
милосердный (буквально: имеющий благое сердце).
Пленицами - цепями, узами. Содержимь - одержим (то есть
пребываю под властью).
Икона Спас
Всемилостивый
Бог и Господь,
честная Церковь благолепно поет, взывающи от смысла
чиста, о Господе празднующи.
Честная - священная, благоговейно
чтимая. Благолепно - как прилично Богу. От смысла чиста
- от чистого ума и сердца.
"Христос моя сила, Бог и Господь" - поет
Святая Церковь словами пророка Аввакума, - таков смысл
ирмоса (кавычки делают это более понятным).
Помилуй мя, Боже, помилуй мя.
Широк путь зде и угодный сласти творити,
но горько будет в последний день, егда душа от тела
разлучатися будет: блюдися от сих, человече, Царствия
ради Божия.
Помилуй мя, Боже, помилуй мя.
Почто убогаго обидиши, мзду наемничу
удержуеши, брата твоего не любиши, блуд и гордость
гониши? Остави убо сия, душе моя, и покайся Царствия
ради Божия.
Слава:
О безумный человече, доколе углебаеши,
яко пчела, собирающи богатство твое? Вскоре бо погибнет,
яко прах и пепел; но более взыщи Царствия Божия.
И ныне:
Госпоже Богородице, помилуй мя грешнаго,
и в добродетели укрепи, и соблюди мя, да наглая смерть
не похитит мя неготоваго, и доведи мя, Дево, Царствия
Божия.
Зде - здесь. Сласти - чувственные
наслаждения, удовольствия, похоти. Егда - когда. Блюдися
от сих - храни себя от этого. Мзду наемничу удержуеши -
задерживаешь плату наемному работнику (мзда - воздаяние,
награда). Блуд и гордость гониши - не оставляешь блуда и
гордости (гонити - следовать, достигать, держаться).
Углебаеши - погрязаешь ( образ пчелы, вязнущей в сладком
и липком). Наглая - внезапная, скоропостижная.
Ирмос: Божиим светом Твоим, Блаже,
утренюющих Ти души любовию озари, молюся, Тя ведети,
Слове Божий, истиннаго Бога, от мрака греховнаго
взывающа.
Утренюющих Ти - с раннего утра
обращающихся к Тебе.
Божиим светом Твоим, Блаже, утренюющих Ти души любовию озари, молюся, Тя ведети… Построение
фразы для нас непривычно и потому непонятно. Молюсь
Тебе, о Благой: утренюющих Ти души озари (чтобы) Божиим
светом Твоим - любовию Тя ведети (любовию к познанию
Тебя) - истиннаго Бога, от мрака греховнаго взывающа
(истинного Бога, призывающего к Себе из греховного
мрака).
Помилуй мя, Боже, помилуй мя.
Воспомяни, окаянный человече, како лжам,
клеветам, разбою, немощем, лютым зверем, грехов ради
порабощен еси; душе моя грешная, того ли восхотела еси?
Помилуй мя, Боже, помилуй мя.
Трепещу ми уди, всеми бо сотворих вину:
очима взираяй, ушима слышай, языком злая глаголяй, всего
себе геенне предаяй; душе моя грешная, сего ли восхотела
еси?
Слава:
Блудника и разбойника кающася приял еси,
Спасе, аз же един леностию греховною отягчихся и злым
делом поработихся; душе моя грешная, сего ли восхотела
еси?
И ныне:
Дивная и скорая помошнице всем
человеком, Мати Божия, помози мне недостойному, душа бо
моя грешная того восхоте.
Уди - члены тела (ед. число уд).
Блудника и разбойника кающася приял
еси, Спасе… На память душе приводится блудный сын притчи
(Лк.15:11-32)
и благоразумный разбойник Креста (Лк.23:39-43).
Очима взираяй, ушима слышай… Очима,
ушима - формы двойственного числа.
Икона Добрый
Пастырь
Ирмос: Житейское море воздвизаемое зря
напастей бурею, к тихому пристанищу Твоему притек, вопию
Ти: возведи от тли живот мой, Многомилостиве.
Зря - видя. Напастей - бед, искушений.
Притек - здесь: пристав, приплыв. Возведи от тли
-
изведи от погибели. Живот мой - жизнь мою.
Житейское море воздвизаемое зря напастей
бурею, к тихому пристанищу Твоему притек, вопию Ти…
Снова порядок слов, отличающийся от привычного. Зря (видя)
житейское море, воздвизаемое (волнуемое) бурею
напастей (искушения и бед), и пристав к Твоей тихой
пристани, я вопию Ти…
Помилуй мя, Боже, помилуй мя.
Житие на земли блудно пожих и душу во
тьму предах; ныне убо молю Тя, Милостивый Владыко:
свободи мя от работы сея вражия и даждь ми разум творити
волю Твою.
Помилуй мя, Боже, помилуй мя.
Кто творит таковая, якоже аз? Якоже бо
свиния лежит в калу, тако и аз греху служу. Но Ты,
Господи, исторгни мя от гнуса сего и даждь ми сердце
творити заповеди Твоя.
Слава:
Воспряни, окаянный человече, к Богу,
воспомянув своя согрешения, припадая ко Творцу, слезя и
стеня; Той же, яко молосерд, даст ти ум знати волю Свою.
И ныне:
Богородице Дево, от видимаго и
невидимаго зла сохрани мя, Пречистая, и приими молитвы
моя, и донеси я Сыну Твоему, да даст ми ум творити волю
Его.
От работы сея вражия - от этого рабства
врагу. Таковая, якоже яз - такое, как я.
Пожих, предах - формы прошедшего
времени, 1-го лица: я пожил, я предал.
Душе моя, почто грехами богатееши, почто
волю диаволю твориши, в чесом надежду полагаеши?
Престани от сих и обратитися к Богу с плачем, зовущи:
милосерде Господи, помилуй мя грешнаго.
В чесом - в чем.
Греческое слово кондак буквально
означает "колышек", "валик" - деревянный валик, на
который накручивается свиток; это значение легко перешло
и на сам свиток. Первоначальный кондак - жанр
византийской гимнографии, созданный преподобным Романом
Сладкопевцем (первым кондаком был кондак Рождества
Христова - Дева днесь Пресущественнаго рождает…) и
приобретший огромную популярность, пока его не вытеснил
из богослужения канон. Это был гимн, состоящий из
большого числа строф - икосов, одинаковых по числу
стихов и их ритмической организации. Нынешние кондак и
икос, исполняемые после 6-й песни канона, - все, что
осталось от древнего канона.
Помысли, душе моя, горький час смерти и
Страшный Суд Творца твоего и Бога: Ангели бо грознии
поймут тя, душе, и в вечный огонь введут; убо прежде
смерти покайся, вопиящи: Господи, помилуй мя грешнаго.
Икос - церковное песнопение, развивающее
тему кондака (икос всегда следует за кондаком и не
употребляется самостоятельно), но более обширное. Кондак
и икос, читаемые по 6-й песни канона, обычно
оканчиваются одними и теми же словами. Поймут - схватят,
поймают.
Ирмос: Росодательну убо пещь содела
Ангел преподобным отроком, халдеи же опаляющее веление
Божие, мучителя увеща вопити: благословен еси, Боже отец
наших.
Росодательну убо пещь содела - соделал
так, что печь окропляла росою. Преподобным отроком -
святым юношам. Увеща - убедило.
Халдеи же опаляющее веление Божие
мучителя увеща вопити… Повеление божие, опаляющее
халдеев, убедило мучителя (царя) воскликнуть.
Помилуй мя, Боже, помилуй мя.
Не надейся, душе моя, на тленное
богатство и на неправедное собирание, вся бо сия не веси
кому оставиши, на возопий: помилуй мя, Христе Боже,
недостойнаго.
Помилуй мя, Боже, помилуй мя.
Не уповай, душе моя, на телесное здравие
и на скоромимоходящую красоту, видиши бо, яко сильнии и
младии умирают; но возопий: помилуй мя, Христе Боже,
недостойнаго.
Слава:
Воспомяни, душе моя, вечное житие,
Царство Небесное, уготованное святым, и тьму кромешную и
гнев Божий злым, и возопий: помилуй мя, Христе Боже,
недостойнаго.
И ныне:
Припади, душе моя, к Божией Матери и
помолися Той, есть бо скорая помощница кающимся, умолит
Сына Христа Бога, и помилует мя недостойнаго.
Ирмос: Из пламене преподобным росу
источил еси, и праведнаго жертву водою попалил еси; вся
бо твориши, Христе, токмо еже хотети. Тя превозносим во
вся веки.
Вся бо твориши, Христе, токмо еже хотети
- ибо Ты все творишь, Христе, что только хочешь (одним
Своим хотением).
И праведнаго жертву водою попалил еси.
Ирмос воспевает не только то чудо Господне, которое
всегда лежит в основе 8-й песни, - источение росы из
пламени раскаленной печи, - но и другое, когда по
молитве пророка Илии Господь низвел с неба огонь,
попаливший обильно политую водой жертву (3Цар.18:30-38).
Помилуй мя, Боже, помилуй мя.
Како не имам плакатися, егда помышляю
смерть, видех бо во гробе лежаща брата моего, безславна
и безобразна? Что убо чаю, и на что надеюся? Токмо даждь
ми, Господи, прежде конца покаяние (Дважды).
Слава:
Верую, яко приидеши судити живых и
мертвых, и вси во своем чину станут, стари и младии,
владыки и князи, девы и священницы; где обрящуся аз?
Сего ради вопию: даждь ми, Господи, прежде конца
покаяние.
И ныне:
Пречистая Богородице, приими недостойную
молитву мою и сохрани мя от наглыя смерти, и даруй ми
прежде конца покаяние.
Егда - когда. Даждь - дай.
Священницы -
священники.
Ирмос: Бога человеком невозможно видети,
на Негоже не смеют чини ангельстии взирати; Тобою же,
Всечистая, явися человеком Слово Воплощено, Егоже
величающее, с небесными вои Тя ублажаем.
Тобою - через Тебя. Вои - воинствами.
Помилуй мя, Боже, помилуй мя.
Ныне к вам прибегаю, Ангели, Архангели и
вся небесныя Силы, у Престола Божия стоящи, молитеся ко
Творцу своему, да избавит душу мою от муки вечныя.
Помилуй мя, Боже, помилуй мя.
Ныне плачуся к вам, святии патриарси,
царие и пророцы, апостоли и святителие и вси избраннии
Христовы: помозите ми на Суде, да спасет душу мою от
силы вражия.
Слава:
Ныне к вам воздежу руце, святии
мученицы, пустынницы, девственницы, праведницы и вси
святии, молящиися ко Господу за весь мир, да помилует мя
в час смерти моей.
И ныне:
Мати Божия, помози ми, на Тя сильне
надеющемуся, умоли Сына Своего, да поставит мя
недостойнаго одесную Себе, егда сядет судяй живых и
мертвых. Аминь.
Воздежу - воздеваю. Мученицы,
пустынницы, девственницы, праведницы - мученики,
пустынники, девственники, праведники (в
церковнославянском языке здесь чередование: звук "к"
заменяется звуком "ц"). Одесную - по правую руку
(сторону). Егда - когда. Сядет судяй - сядет и будет
судить (буквальный перевод - "сядет судящий" или даже
"сядет судя" - был бы неточен, так и здесь имеет место
характерная для церковнославянского языка и
отсутствующая в русском грамматическая конструкция).
Владыко Христе Боже, Иже страстьми
Своими страсти моя исцеливый и язвами Своими язвы моя
уврачевавый, даруй мне, много Тебе прегрешившему, слезы
умиления; сраствори моему телу от обоняния Животворящаго
Тела Твоего, и наслади душу мою Твоею Честною Кровию от
горести, еюже мя сопротивник напои; возвыси мой ум к
Тебе, долу поникший, и возведи от пропасти погибели, яко
не имам покаяния, не имам умиления, не имам слезы
утешительныя, возводящия чада ко своему наследию.
Омрачихся умом в житейских страстех, не могу воззрети к
Тебе в болезни, не могу согретися слезами, яже к Тебе
любве. Но, Владыко Господи Иисусе Христе, Сокровище
благих, даруй мне покаяние всецелое и сердце люботрудное
во взыскание Твое; даруй мне благодать Твою и обнови во
мне зраки Твоего образа. Оставих Тя, не остави мене;
изыди на взыскание мое; возведи к пажити Твоей и
сопричти мя овцам избраннаго Твоего стада; воспитай мя с
ними от злака Божественных Твоих Таинств, молитвами
Пречистая Твоея Матере и всех святых Твоих. Аминь.
Иже… страсти моя исцеливый и язвы моя
уврачевавый… - Страсти мои исцеливший и язвы мои
уврачевавший (в этом обороте и подобных ему слово Иже
вообще не переводится). Сраствори - сораствори,
примешай, присоедини (срастворяти - примешивать;
срастворение - слияние, смешение, соединение). От
обоняния - от запаха (обоняние - запах, а не одно из
пяти чувств). Наслади - услади (противопоставляется
горести - горечи - греха). Слезами, яже к Тебе любве -
слезами любви к Тебе. Сокровище благих - источник благ
(благая - благое, благо). Люботрудное - любящее труды,
прилежное. Во взыскание Твое - чтобы искать Тебя
(взыскание - поиск, старание найти). Обнови во мне зраки
Твоего образа - верни меня к образу Твоему. К пажити - к
пастбищу (Христос - Пастырь добрый, и фраза развивает
этот образ). Воспитай - вскорми и возрасти (возрасти,
напитав злаком Твоих Таинств).
Цитировано по:
"Как научиться понимать молитвы?".
-М.: "Отчий дом", 2007
Азбука веры
|