Димитрий Ростовский. Внутренний человек,
в клети сердца своего уединеный, поучающийся и молящийся
втайне
Память святителю Дмитрию Ростовскому: 23 мая / 5 июня (Собор Ростовских святых), 19 июль / 1 августа, 21 сентября / 4 октября (обретение мощей), 28 октября / 10 ноября
Святитель Димитрий Ростовский - составитель "Четьи-Минеи", содержащих жития
святых на каждый день года. Талантливый проповедник,
ревнитель чистоты Православной веры перед лицом
раскольничьих сект. Прославился скромной, подвижнической
жизнью, был любим народом за простоту, доступность и дела милосердия.
Святитель Димитрий Ростовский. Икона, последняя треть XVIII века
***
Содержание
"Согреяся сeрдце моe во мне, и в
поучeнии моeм разгорится oгнь" (Пс.38:4)
Понеже мнози суть в нас неве́дущии, что
есть внутреннее человека Богомысленного дело, ниже́ что
есть Богомысленность разумеющии, ни, о творимой умом
молитве, что знающии, но мнящии яко теми токмо молитвами
подобает молитися, яже написаны суть в церковных книгах,
а о тайном в сердцы с Богом беседовании, и о
происходящей оттуду пользе отнюд незнающии, ниже́
вкусившии когда духовной тоя сладости; и якоже
слепорожденный о солнечном сиянии токмо слышит, каково
же есть сияние, того не весть; си́це тыи о Богомысленном
поучении и молитве разве слышат, разумеши же не
разумеют, и лишаются невежеством своим многих благ
духовных, и остаются преспеяния добродетельного, на
совершенное Богоугождение возводящего: того ради
предлагаются зде малая некая ко внутреннему обучению, и
к Богомысленной молитве наставления простых ради, да
изволяяй начнет помалу наставлятися, Господу поспе [1]
Внутреннего человека духовное обучение
начинается от словес Христовых сих:
"Егда мо́лишися, вни́ди в клеть твою, и
затворив дверь твою, помоли́ся Отцу твоему втайне"
(Матф. VI:6).
Сугуб есть человек, внешний и
внутренний, плотян и духовен: внешний, плотяный, видимый
есть; внутренний же, духовный, невидимый, но (по словеси
Святаго Апостола Петра) "потае́ный се́рдца человек в
неистлении кроткаго и молчаливаго духа" (1Петр. III:4);
и Павел Святый сугубство человеческое изъявляет,
глаголя: "аще внешний наш человек и тлеет, но внутренний
обновляется" (2Кор. IV:16). Се, внешнего и внутреннего
человека быти яве сказует Апостол. Внешний убо человек
от многих членов составляется; внутренний же умом,
вниманием себе, страхом Господним, и благодатию Божиею в
совершенство приходит. Внешнего человека дела́ яве
бывают; внутреннего же человека не дове́дома суть, по
Псаломнику: "присту́пит человек, и сердце глубоко́"
(Пс. LXIII:7); и Апостол глаголет: "кто весть от
человек, яже суть в человеце, точию дух человека,
живущий в нем?" (1Кор. II:11) Един токмо испытуяй
сердца́ и утробы весть вся тайны внутреннего человека.
Сугубое и обучение есть, внешнее и
внутреннее: внешнее в книгах, внутреннее в
Богопомышлении; внешнее в любомудрии, внутреннее в
Боголюбии; внешнее в витийствованиях, внутреннее в
молениях; внешнее в остроумии, внутреннее в теплоте
духа; внешнее в художествах, внутреннее в помышлениях;
внешний "разум кичит" (1Кор.8:1), внутренний же
смиряется; внешний любопытствует, хотя ведати вся,
внутренний же себе внимает, и ничтоже ино желает ведати
кроме Бога, Давидски к Нему глаголя: "Тебе рече́ сердце
мое: Го́спода взыщу; взыска́ Тебе лице мое, лица́
Твоего, Господи, взыщу" (Пс. XXVI:8). И паки: "Имже
образом желает елень на источники водныя: сице желает
душа́ моя к Тебе, Боже" (Пс. XLI:2).
Сугубая и молитва, внешняя, и
внутренняя, яве творимая, и втайне, соборная, и наедине
бываемая, должная, и произвольная.
Творимая яве, по уставу церковному
должная, соборная молитва и́мать своя времена:
полунощие, утреню, часы, Литургию, вечерню, повечерие,
на которая моления и звоном призываются людие; должни бо
та, яко подобающую дань Царю небесному на всяк день
воздавати.
Творимая же втайне, произвольная молитва
бывает и безвременно, когда кто восхощет, никомуже
зовущу, токмо самому́ подвижущу духу: оная церковная
молитва и́мать число положенных Псалмов, тропарей и
канонов, и прочих пений и действ Иерейских; сия же
(тайная и произвольная) якоже безвременна, си́це и
числом неопределяема есть, елико бо кто хощет, мо́лится,
овогда кратко, овогда продолженне. Оная устнама и гласом
вслух глаголется; сия же умом токмо. Оная стоя деется;
сия же не токмо стоя или ходя, но и седя и на одре
почивая, якоже когда случится возвести ум свой к Богу.
Оная соборная творится в храме Господнем, в церкве, или
по случаю в коем доме, а́може на то нецыи соберутся; сия
же уединенная совершается в затворенной о себе клети, по
словеси Господню: "егда́ мо́лишися, вни́ди в клеть твою,
и затворив дверь твою,помолися Отцу твоему втайне"
(Матф. VI:6).
Сугубая и клеть есть, внешняя и
внутренняя, вещественная, глаголю, и духовная:
вещественная от древа или камене, духовная же клеть,
сердце или ум, или (по Святому Феофилакту) мысль тайная,
все же то едино есть. Оная убо вещественная клеть на
едином стои́т месте; сия же всюду с человеком обносится,
где-либо человек есть, всегда внутрь его сердце его, в
немже может умом своим, помышления своя собрав,
затворитися и молитися втайне к Богу, а́ще и посреде
людей сущи, и со многими беседующи: внутренняя бо
молитва (случится ли кому посреде людей сущу к ней
подвигнутися духом) ни устен требует, ни книги ищет, ни
двизания языка употребляет, ни гортанного гласа, а́ще и
в то на уединии происходит, но самого́ точию возведения
ума к Богу и углубления в Онь, е́же на всяком месте
делати возможно.
Вещественная клеть единого человека, в
ней безмолвствующего, затворяет; внутренняя же духовная
вмещает в себе Бога и все Небесное Царство, Самому́
Христу во Евангелии глаголющу: "Царство Божие внутрь вас
есть" (Лук. XVII:21), е́же в словесах Святого Макария
Египетского изъясняется сих: „сердце сосуд мал есть, но
в нем вмещаемы бывают вся вещи: тамо Бог, тамо Ангелы,
тамо живот и Царство, тамо небесныи градове, тамо
сокровища благодати".
В той убо внутренней, сердечной клети
паче, неже между стенами затворятися часто человеку
подобает, и собравши вся помышления своя, представляти
ум свой Богу, и молитися к Нему втайне теплотою духа и
верою живою, купно же и поучатися в Богомыслии, да
возможет возрасти в мужа совершенна.
В первых ведати бу́ди сие, яко человеку
христианскому, (паче же лицу духовному по должности
звания своего), подобает всячески о сем пещися выну, да
соединится с Богом создателем, любителем, благодетелем,
и крайним добро́м своим, от Негоже и к Немуже создан
есть; ибо душе́, от Бога созданной, не иный центр
(конечное место) есть, токмо Сам Бог, от Негоже бытие и
естество и́мать, и в Немже ей жити вечно. Вся бо зримая
на земли любезная и желательная, а́ще богатство, а́ще
слава, а́ще жена, аще чада, кратко рекущи: вся красная и
сладкая и любезная мира сего не суть естественна душе́,
разве телу некая, и временна сущи, вскоре прейдут, яко
сень; душе́ же, вечной сущей, несть где вечно
упокоитися, токмо в едином вечном Бозе, яко в крайнем
добре́ своем, паче всех красот и сладостей и люблений
краснейшем, сладчайшем и любезнейшем, и естественном
своем месте, отнюдуже произыде, и а́може паки и́мать
возвратитися. Якоже бо плоть, от земли́ сущая, в землю:
си́це душа́, от Бога сущая, к Богу возвращается, и у
Него пребывает, на то бо и создана есть от Бога, да в
Бозе пребудет во веки. Того ради зде во временной сей
жизни соединения с Богом прилежно искати требе, да в
будущей с Ним и в Нем вечно быти сподобится.
Соединитися же с Ним не иным чим кто
си́це может, якоже крайнею сердечною любовию; ибо и
Евангельская грешная жена сего ради получи у Него велию
грехопростительную милость, и крепкое с Ним соединение,
"яко возлюби́ много" (Лук. VII:47). Он бо любящия Его
любит, и прилепляющимся Ему прилепляется, и ищущим Его
Себе представляет, и желающим насладитися любви Его,
неоскудно подает сладость.
Да возможет же человек таковую в сердце
своем возбудити Божественную любовь, еюже бы ему с Богом
соединитися, и связатися неразлучным любве союзом: требе
часто моли́тися, возводящи ум свой к Богу: якоже бо
дрова, огню часто прилагаемыя, умножают пламень: си́це
молитва со углублением в Бозе ума часто творимая,
возбуждает в сердце любовь Божественную, яже егда
воспламенится, всего внутреннего человека согреет, и
просветит и научит, безвестная и тайная премудрости
Своея явит ему, и сотворит его, аки пламенноогненна
Серафима, выну Богу предстояща духом, и умом Нань
взирающа, и оттуду духовную почерпающа сладость.
Не безместно же есть зде воспомянути
некая неудобь разумительная, о творимой духом или умом
молитве, Апостольская речения, и решение те́м положити.
В послании к Ефесеом Святый Апостол
Павел советует молитися духом: "всякою, – рече́, –
молитвою и молением молящеся на всякое время духом" (Еф.
VI:18): тойже Апостол в послании к Коринфяном глаголет:
"дух мой мо́лится, а ум мой без плода есть" (1Кор.
XIV:14); ка́ко убо то бывает, яко молящуся человеку
духом, а ум остает безплоден?
Отв. То речение, дух, от Святого Писания
различне разумеется в человеце: овогда бо полагается
вместо дыхания, овогда вместо самыя души́, овогда вместо
какового желания и намерения доброго или злого, и вместо
внутренния коея добродетели или недобродетели, якоже
сие: дух смирения, дух любве, дух милосердия, и прочая;
и сопротивно: дух гордыни, дух ненависти, дух
сребролюбия, и прочая; овогда полагается дух вместо
коего дарования Духа Святого, якоже дух премудрости, дух
разума, дух прозорливства и прочая; овогда же емлется
вместо самого́ ума, якоже в том же Апостоле пишется:
"обновляйтеся, – рече́, – духом ума вашего" (Еф. IV:23).
Егда убо советует Апостол Ефесяном, да
молятся духом, полагает та́мо духа вместо самого́ ума,
егоже моляйся человек должен вперити в Бога. Егда же и
Коринфяном пишя, сказует духа молящася, ума же безплодна
пребывающа, полагает на месте то́м духа вместо дыхания
человеческого и гла́са, аки глаголя к ним: кая вам
польза, о Коринфяне! яко гласом токмо, от вашего дыхания
происходящим, мо́литеся, а ум ваш молитве не внемлет, но
ино нечто мечтает? Кая польза языком много глаголати, а
умом не разумети глаголемых? Аще и тьмы словес языком
возглаголеши, человече; аще и всею гортанию, елико дух
твой может, воспоеши: егда ум твой не предстоит Богу, и
не зрит Нань, но помышлениями инамо уклоняется, та
молитва твоя никаковыя же тебе принесет корысти, не
услышана будет от Бога, и без плода останет. До́бре то и
Святый Киприан разсудил есть, глаголя: „ка́ко услышан
быти от Бога желаеши, ты же сам себе не слышиши? хощещи,
да Бог памятствует о тебе, егда молишися, ты же сам о
тебе не помниши?" До зде Киприан Святый. Дает убо
Апостол Коринфяном, а при те́х и всем нам себе во образ,
глаголя: "помолюся духом, помолюся и умом: воспою духом,
воспою же и умом" (1Кор. XIV:15); егда, рече́, "молюся
языком", и гласом от моего дыхания происходящим, должен
есмь и умом молитися (1Кор. XIV:14).
Уведася от искусных в Богомыслии и о
творимой умом от се́рдца молитве, яко теплейша и
полезнейша бывает та́, яже вкратце, часто же деется,
паче продолженной: (аще и продолженная не без многия
пользы бывает, но та в совершенных, а не в
новоначинающих); в продолженной бо молитве ум, не у
обыкшего в то́м человека, не может долго предстояти
Богу, но обычною непостоянства немощию побеждаяся,
восхищается ко внешним, и теплота духа вскоре в нем
устудевает, и бывает таковая молитва не молитва, но ума
смущение, помышлениям семо и овамо того влекущим, е́же
деется и в церковных соборных пениях, и в келейных
многочтомых правилах. Краткая же, а частая молитва,
постоятельнее; всему бо уму, на мал час углубившуся в
Бозе, теплее совершатися может. Чесо ради и Господь
рече́: "молящеся не лишше глаголите: ...не во
многоглаголании бо услышаны будете" (Матф. 6:7). И
Святый Иоанн Лествичник поучает: „не многословити
начинай, да не ко взысканию словес разыдется ум. Едино
слово мытарево Бога умилостиви, и един глагол верен
разбойника спасе́; многословие убо многажды в молитве ум
возмечта и разлия, единословие же множицею ум собрати
возможе" [2]. До зде Лествичник.
Но речет кто́: почто убо Апостол, к
Солуняном пишя, глаголет: "непрестанно моли́теся" (1Фесс.
V:17)?
Отв. Обычно есть в Писании Святом дело,
часто творимое, нарицати выну творимым, якоже се́: "в
первую скинию выну вхождаху Священницы, службы
совершающе" (Евр. IX:6): си есть, по вся дни во
уставленныи на то часы, а не непрестанно, днию и нощию,
часто, а не неисходно. Аще же и неисходно бяху
Священницы в церкви, стрегуще огня, с небеси сшедшего, и
прилагающе тому́ поленца, да не угаснет: обаче и то не
вси купно творяху, но чредами пременяющеся, якоже и о
Святом Захарии пишется: "бысть же служащу ему в чину
чреды своея пред Богом" (Лук. I:8). Подобне и о молитве,
непрестанно от Апостола повелеваемой, разумети есть:
невозможно бо человеку си́це пребывати в молитве, дабы
от тоя днию и нощию непрестати: понеже и ко инем делам,
и яже о нужных попечении и управлении своего дому,
времяни требе есть: время делания, время беседования,
время ядения и пития, время покоя и сна: ка́ко убо
возможно будет молитися непрестанно? разве возможно
часто молитися? часто же деемая молитва вменяется, яко
непрестанно творимая. Частая убо, краткая же молитва
твоя бу́ди без умножения излишних глаголов, якоже и
Святыи отцы учат: Святый Феофилакт в толковании
Матфеевом написа́, рекущи: не подобает продолжати
молитвы, но часто, мало же глаголати [3]. В Златоустого
же на Апостольская Павлова послания беседах пишется
си́це: иже лишше глаголет в молитве, не мо́лится, но
празднословит [4]. И паки Феофилакт на оном же
Евангельском вышереченном месте глаголет: глаголание
лишшее есть празднословие. До́бре Апостол рече́: "хощу
пять словес умом моим глаголати, неже тьмы словес
языком" (1Кор. XIV:19); сиесть, уне ми краткую молитву к
Богу сотворити со вниманием, неже безчисленная словеса
глаголати без внимания, и воздух токмо словесы и гласом
вотще исполняти.
Еще же оная вышереченная Апостольская
словеса: "непрестанно моли́теся" (1Фесс. V:17), разумети
бу́ди о творимой умом молитве; ум бо может вперен быти
выну в Бога, и молитися Ему непрестанно.
Начни убо уже, о душе! помалу касатися
намеренного ти обучения, начни же во имя Господне, по
увещанию Апостола глаголющего: "все, е́же аще творите
словом, или́ делом, или умом, вся во имя Го́спода Иисуса
Христа" творите (Кол. III:17): сиесть, творите, рече́, с
добрым намерением, не толико своея, аще и духовныя,
ищуще корысти, елико славы Божия, да во всех наших
словесах, и делах, и помышлениях прославляется имя
Го́спода Иисуса Христа Спа́са нашего.
Но первее кратким толкованием изъясни
себе, что есть молитва.
Молитва есть обращение ума и помышлений
к Богу: молитися есть предстояти умом своим Богу, и
зрети Нань мыслию неуклонною, и беседовати к Нему́ со
благоговейным страхом и упованием.
Собери убо вся помышления твоя, и вся
внешняя, житейская попечения отложив, представи ум твой
Богу, и зри Нань.
Димитрий Ростовский, святитель
Цитировано по:
Текст по изданию "Сочинения Святаго Димитрия,
Митрополита Ростовскаго. Том первый" (Издание
шестое. Москва. В Синодальной типографии, 1839 г.)
Азбука веры
Примечание
1. В исходном тексте здесь маленькая лакуна
– возможно, длиной в два или несколько слогов (Прим.
изд.)
2. Лествичник. Слово 28. О молитве
3. Св. Феофилакт на гл. VI.
4. Златоуст к Ефес. VI, Беседа 24
***
Молитва святителю Димитрию Ростовскому:
- Молитва святителю Димитрию Ростовскому.
Составитель "Четьи-Минеи", содержащие жития
святых на каждый день года. Талантливый проповедник,
ревнитель чистоты
Православной веры перед лицом раскольничьих сект.
Прославился скромной, подвижнической жизнью, был
любим народом за простоту, доступность и дела
милосердия. До самой кончины подавал пример
терпеливого и смиренного перенесения тяжелой грудной
болезни. Святителю Димитрию молятся об успехе в
христианской проповеди и просвещении, об избавлении
от расколов и ересей, о помощи е бедности, о
заступлении вдов и сирот, об исцелении от грудных болезней
Труды святителя Димитрия Ростовского
- "Жития Святых". Полное собрание
- "Слово в день праздника Обрезания Господня"
- "Псалмы или духовные канты"
- "Псалтирь Божией Матери"
- "Пяточисленные молитвы"
- "Руно орошенное"
- "Память духовному отцу как управить ставленника"
- "Поучения и проповеди"
- "Поучения и слова"
- "Поучения к иереям"
- "Приготовление иереев к Божественному Причащению"
- "Слово о пьянстве"
- "Келейный летописец"
- "Письма"
- "Апология для утоления печали человека, находящегося в беде, гонении и страдании"
- "Благодарственное воспоминание страданий Христовых и молитвенное размышление, наиболее полезное из всех молитв, совершать которое должно во все пятницы"
- "Богодухновенное христианское наставление"
- "Богомысленное размышление о пресвятых страданиях Господа нашего Иисуса Христа"
- "Внутренний человек, в клети сердца своего уединеный, поучающийся и молящийся втайне"
- "Врачевство духовное против смущающих и хульных помыслов, по частям собранное из различных отеческих книг"
- "Где Бог, там все доброе"
- "Генеральное исповедание грехов, произносимое кающимся пред иереем"
- "Двенадцать статей, коими убеждаются сомневающиеся или неверующие в пресуществлении хлеба в Тело и вина в Кровь Господа нашего Иисуса Христа чрез показание многих образов"
- "За что подобает благодарить Бога?"
- "Зерцало православного исповедания"
- "Краткие вопросы и ответы о вере и других важнейших для христианина предметах знания"
- "Краткое христианское нравоучение"
- "Милосердному и долготерпеливому Творцу Богу нашему угодны от людей следующие дела"
- "Молитва о своем окаянстве св. Димитрия"
- "Молитва повседневного исповедания человека, вступающего на путь спасения"
- "Молитва, или Краткое воспоминание страданий Христовых"
- "Молитвенные стихословия"
- "О Причащении Святых Таин"
- "О свидетельстве любви к ближнему"
- "Плач на погребение Христово"
- "Поклонение Пречистым Христовым Тайнам"
- "Рассуждение второе. Врачевство на случай отчаяния"
- "Рассуждение о Божественном Причащении, ибо "осуждение себе ест и пьет не рассуждающий о Теле Господнем" 1Кор. 11:29"
- "Семь слов Спасителя на Кресте"
- "Стихи на страсти Христовы"
- "Целование членов, или ран, Господа нашего Иисуса Христа во всякий день"
- "Симфония по творениям святителя Димитрия Ростовского"
- "Алфавит Духовный"
|