Киприан Карфагенский. Три книги
свидетельств, против иудеев. Книга вторая
Память: 31 августа / 13 сентября
Священномученик Киприан Карфагенский (ок.
200 - 258) автор многочисленных сочинений и писем, один
из первых богословов, сформировавших православную
экклесиологию - учение о Церкви.
Священномученик Киприан Карфагенский. Мозаика
баптистерия Сан-Джованни во Флоренции, 1300–1310 года
***
Содержание
- I. Христос перворожденный есть премудрость Божия, и Им все сотворено
- II. Возвещено теми, кои были для сего посланы, что Христос есть премудрость Божия, – также о таинстве Его воплощения, страдания, чаши, алтаря и апостолов
- III. Что тот же Христос есть Слово Божие
- IV. Что тот же Христос есть рука и мышца Божия
- V. Что Христос есть тот же Ангел и Бог
- VI. Что Христос есть Бог
- VII. Что имевший приити Христос Бог есть Просветитель и Спаситель рода человеческого
- VIII. Что Сын Божий, хотя и был изначала, однако имел еще родиться по плоти
- IX. Что признаком Его рождения будет то, что от Девы родится человек и Бог, человеческий и Божий сын
- X. Что Христос будет человеком и Богом для того, чтобы Ему быть посредником между нами и Отцом
- XI. Что Он имел родиться по плоти от семени Давидова
- XII. Что Он родится в Вифлееме
- XIII. Что в первое Свое пришествие Он явится уничиженным
- XIV. Что Тот, Которого Иудеи имели умертвить, есть праведник
- XV. Что Он наименован овцею и агнцем, уготованным на заклание; также – о таинстве страдания
- XVI. Что Он же наименован и камнем
- XVII. Что этот камень обратится наконец в гору и наполнит всю землю
- XVIII. Что эта гора явится в последние времена и на нее пойдут народы, но взойдут только праведные
- ХIХ. Что Христос есть жених, а невеста у Него Церковь, от которой имеют рождаться духовные чада
- XX. Что Иудеи пригвоздят Его ко кресту
- XXI. Что в страдании и знамении крестном вся сила и могущество
- XXII. Что в этом знамении крестном заключается спасение для всех, кои будут назнаменованы им на челах своих
- XXIII. Что, при страдании Его, среди дня будет тьма
- XXIV. Что Он не будет побежден смертию и не останется в преисподних
- XXV. Что Он в третий день воскреснет от гроба
- XXVI. Что по Воскресении Он приимет от Отца всю власть и власть Его будет вечна
- XXVII. Что к Богу Отцу не иначе можно прийти, как чрез Сына Его, Иисуса Христа
- XXVIII. Что Он имеет приити как Судия
- XXIX. Что Он есть Царь, который будет царствовать во веки
- XXX. Что Он и Судия и Царь
Книга вторая
В Притчах Соломоновых: "Господь созда мя
начало путей своих, в дела своя; прежде век основа мя, в
начале, прежде неже землю сотворити, и прежде неже
бездны соделати, прежде неже произыти источником вод,
прежде неже горам водрузитися, прежде же всех холмов
раждает мя. Господь сотвори страны и ненаселенныя и
концы населенныя поднебесныя. Егда готовяше небо, с ним
бех; и егда отлучаше престол свой на ветрех, и егда
крепки творяше вышния облаки, и егда тверды полагаше
источники поднебесныя... и крепка творяше основания
земли, бех при нем устрояющи. Аз бех, о ней же
радовашеся, на всяк же день веселяхся пред лицем Его на
всяко время, егда веселяшеся вселенную совершив"
(Притч.8:22–31). Тоже в книге Премудрости Сираха [2]:
"Аз из уст Вышняго изыдох и яко мгла покрых землю. Аз на
высоких вселихся и престол мой в столпе облачне; круг
небесный обыдох едина и во глубине бездны походих, волну
морскую и всю землю и вся люди и язык стяжах... и
укоренихся в людех прославленных... Приступите ко мне,
желающии мене" (Сир.24:3–6, 13, 21). Также в псалме 88:
"и аз первенца положу его, высока паче царей земных. В
веке сохраню ему милость мою и завет мой верен ему; и
положу в век века семя его... Аще оставят сынове его
закон мой, и в судьбах моих не пойдут; аще оправдания
моя осквернят и заповедей моих не сохранят: посещу
жезлом беззакония их и ранами неправды их, милость же
мою не разорю от них" (Пс.88:28–34). В Евангелии от
Иоанна Господь говорит: "се, же есть живот вечный, да
знают Тебе единаго истиннаго Бога, и Его же послал еси
Иисус Христа. Аз прославих тя на земли, дело соверших,
еже дал еси мне да сотворю; и ныне прослави мя ты, Отче,
у тебе самаго славою, юже имех у тебе прежде мир не
бысть" (Ин.17:3–5). Также Павел в Послании к Колоссянам:
"иже есть образ Бога невидимаго, перворожден всея твари;
... перворожден из мертвых, яко да будет во всех той
первенствуя" (Кол.1:15, 18). И в Апокалипсисе: "Аз есмь
Альфа и Омега, начаток и конец; Аз жаждущему дам от
источника воды животныя туне" (Откр.21:6). Что Он есть
премудрость и сила Божия, об этом говорит Павел в Первом
послании к Коринфянам: "понеже и Иудее знамения просят,
и Еллини премудрости ищут; мы же проповедуем Христа
распята, Иудеем убо соблазн, Еллином же безумие, самим
же званным Иудеем же и Еллином Христа Божию силу и Божию
премудрость" (1Кор.1:22–24).
В Притчах Соломоновых: "Премудрость
созда себе дом и утверди столпов седмь, закла своя
жертвенная и раствори в чаши своей вино и уготова свою
трапезу. Посла своя рабы, созывающи с высоким
проповеданием на чашу, глаголющи: иже есть безумен, до
уклонится ко мне; и требующим ума рече: приидите, ядите
мой хлеб и пийте вино, еже растворих вам; оставите
безумие... и взыщите разума и исправите разум в ведении"
(Притч.9:1–6).
В псалме 44: "отрыгну сердце мое слово
благо, глаголю аз дела моя цареви" (Пс.44:2). Также в
псалме 32: "Словом Господним небеса утвердишася и Духом
уст Его вся сила их" (Пс.32:6). У Исаии: "Слово бо
совершая и сокращая правдою, яко слово сокращено
сотворит Господь во всей вселенней" (Ис.10:23). И опять
в псалме 106: "посла слово свое и исцели я" (Пс.106:20).
Также в Евангелии от Иоанна: "в начале бе Слово, и Слово
бе к Богу, и Бог бе Слово. Сей бе искони у Бога, вся тем
быша и без Него ничтоже бысть, еже бысть. В том живот
бе, и живот бе свет человеком, и свет во тме светится, и
тма его не объят" (Ин.1:1–5). И в Апокалипсисе: "и видех
небо отверсто и се, конь бел, и седяй на нем верен и
истинен и правосудный и воинственный: и облечен в ризу
червлену кровию. И нарицается имя его: Слово Божие"
(Откр.19:11, 13).
У Исаии: "еда не может рука Господня
спасти? или отягчил есть слух свой еже не услышати? Но
греси ваши разлучают между вами и между Богом, и грех
ради ваших отврати лице свое от вас, еже не помиловати.
Руце бо ваши осквернене кровию и персты ваши во гресех,
устне же ваша возглаголаша беззаконие и язык ваш
неправде поучается; никтоже глаголет правды, ниже есть
суд истинен; уповают на суетная и глаголют тщетная, яко
зачинают труд и раждают беззаконие" (Ис.59:1–4). У него
же: "Господи, кто верова слуху нашему? и мышца Господня
кому открыся?"(Ис.53:1) И еще у него же: "тако глаголет
Господь: небо престол Мой, земля же подножие ногу Моею;
кий дом созиждете Ми, и кое место покоища Моего? Вся бо
сия сотвори рука Моя" (Ис.66:1–2). Тоже у Исаии:
"Господи, высока Твоя мышца и не ведеша, разумевше же
постыдятся" (Ис.26:11). "И открыет Господь мышцу Свою
святую пред всеми языки и узрят вси концы земли
спасение, еже от Бога нашего" (Ис.52:10). Опять у него
же: "се, сотворих тя аки колеса колесничная новая
стирающая аки пила, и сотреши горы и изтончиши холмы и
аки прах положиши, и извеши, и ветр возмет я, и буря
развеет я. Ты же возвеселишися во святых Исраилевых, и
возрадуются убозии и неимущии. Поищут бо воды и не
будет, язык их от жажды изсше. Аз Господь Бог, аз услышу
их, Бог Исраилев, и не оставлю их; но отверзу на горах
реки, и среди поля источники; сотворю пустыню в луги
водныя, и жаждущую землю в водотечи; положу в безводную
землю кедр и смерчие и мирсину и кипарис и тополю, да
узрят и уразумеют и помыслят и увидят вкупе, яко рука
Господня сотвори сия вся, и Святый Исраилев показа"
(Ис.41:15–20).
В книге Бытия говорится Аврааму: "и
воззва и Ангел Господен с небесе и рече: Аврааме,
Аврааме; он же рече: се, аз. И рече: да не возложиши
руки твоея на отрочища, ниже да сотвориши ему что; ныне
бо познах, яко боишися ты Бога и не пощадел еси сына
твоего возлюбленнаго Мене ради" (Быт.22:11–12). В той же
книге говорится Иакову: "и рече ми Ангел Божий во сне...
Аз есмь Бог, явивыйся тебе на месте Божии, идеже помазал
ми еси тамо столп и обетовал ми еси тамо обет"
(Быт.31:11, 13). Также в книге Исхода: "Бог же вождаше
их, в день убо столпом облачным, показати им путь, нощию
же столпом огненным" (Исх.13:21). И ниже: "взятся же
Ангел Божий ходяй пред полком сынов Исраилевых"
(Исх.14:19). И опять в той же книге Исхода: "се, Аз
послю Ангела Моего пред лицем твоим, да сохранит тя на
пути, яко да введет тя в землю, юже уготовах тебе. Вонми
себе и послушай Его и не ослушайся Его, не обинется бо
тебе; имя бо Мое есть на Нем" (Исх.23:20–21). Потому
Господь говорит в Евангелии: "Аз приидох во имя Отца
Моего, и не приемлете Мене; аще ин приидет во имя свое,
того приемлете" (Ин.5:43). Также в псалме 117:
"благословен грядый во имя Господне" (Пс.117:26). И у
Малахии: "завет мой бе с ним жизни и мира, и дах ему
боязнию боятися мене и от лица имене моего устрашатися
ему; закон истины бе во устех его и неправда не обретеся
во устнах его; в мир исправляяй иде со мною и многи
обрати от неправды. Понеже устне иереовы сохранят разум
и закона взыщут от уст его; яко Ангел Господа
Вседержителя есть" (Мал.2:5–7).
В книге Бытия: "рече же Бог ко Иакову:
востав взыди на место Вефиль и живи тамо, и сотвори тамо
жертвенник Богу явившемуся тебе, егда бежал еси от лица
Исава брата твоего" (Быт.35:1). У Исаии: "тако глаголет
Господь Саваоф: утрудися Египет и купли Ефиопския, и
Саваимстии мужие высоцыи к тебе прейдут и тебе будут
раби, и в след тебе пойдут связани узами ручными... и
поклонятся тебе и в тебе помолятся, яко в тебе Бог есть
– несть Бога разве тебе; Ты бо еси Бог и не ведехом, Бог
Исраилев Спас. Постыдятся и посрамятся вси противящиися
ему и пойдут в студе" (Ис.45:14–16). У него же: "глас
вопиющаго в пустыни: уготовайте путь Господень, правы
сотвористе стези Бога нашего. Всяка дебрь наполнится, и
всяка гора и холм смирится и будут вся стропотная в
право и острая в пути гладки. И явится слава Господня и
узрит всяка плоть спасение Божие, яко Господь глагола"
(Ис.40:3–5). Также у Варуха: "Сей Бог наш, не вменится
ин к нему; изобрете всяк путь хитрости и даде ю Иакову
отроку своему и Исраилю возлюбленному от него, посем на
земли явися и с человеки поживе" (Вар.3:36–38). У
Захарии Бог говорит: "и пройдут морем узким и поразят в
мори волны, и изсякнут вся глубины речныя, и отъимется
всяко досаждение Ассирийско и скиптр Египетск отъимется;
и укреплю я о Господе Бозе их и о имени Его восхвалятся,
глаголет Господь" (Зах.10:11–12). И у Осии Господь
говорит: "не сотворю по гневу ярости Моея, не оставлю
еже потребитися Ефремови; зане Бог Аз есмь, а не
человек; в тебе свят, и не вниду во град" (Ос.11:9).
Также в псалме 44: "престол, Твой, Боже, в век века;
жезл правости жезл царствия Твоего; возлюбил еси правду
и возненавидел еси беззаконие, сего ради помаза Тя,
Боже, Бог Твой елеем радости паче причастник Твоих"
(Пс.44:7–8). В псалме 45: "упразднитеся и разумейте, яко
Аз есмь Бог; вознесуся во языцех, вознесуся на земли"
(Пс.45:11). А в псалме 81: "не познаша, ниже уразумеша,
во тме ходят" (Пс.81:5). В псалме 67: "воспойте Богу,
пойте имени Его; путесотворите возшедшему на запады,
Господь имя Ему" (Пс.67:5). И в Евангелии от Иоанна: "в
начале бе Слово и Слово бе к Богу, и Бог бе Слово"
(Ин.1:1). В том же Евангелии Господь говорит Фоме:
"принеси перст твой семо и виждь руце Мои: ...и не буди
неверен, но верен. И отвеща Фома и рече Ему: Господь мой
и Бог мой. Глагола ему Иисус: яко видев Мя веровал еси;
блажени не видевшии и веровавше" (Ин.20:27–29). Также
Павел в Послании к Римлянам: "молил бых ся сам аз
отлучен быти от Христа по братии моей, сродницех моих по
плоти, иже суть Исраилите, ихже всыновление и слава, и
завети и законоположение, и служение и обетования, ихже
отцы и от нихже Христос по плоти, сый над всеми Бог
благословен во веки" (Рим.9:3–5). Тоже в Апокалипсисе:
"Аз есмь Алфа и Омега, начаток и конец; Аз жаждущему дам
от источника воды животныя туне. Побеждаяй наследит вся,
и буду ему Бог, и той будет мне в сына" (Откр.21:6–7).
Еще в псалме 81: "Бог ста в сонме богов, посреде же боги
разсудит" (Пс.81:1). И ниже: "Аз рех бози есте и сынове
Вышняго вси; вы же яко человецы умираете" (Пс.81:6–7).
Если же праведные и повинующиеся повелениям Божиим могут
называться богами; то не тем ли более Христос, Сын
Божий, есть Бог? Так и сам Он говорит в Евангелии от
Иоанна: "несть ли писано в законе вашем: аз рех, бози
есте? Аще оных рече богов, к нимже слово Божие бысть, и
не может ризоритися писание; его же Отец святи и посла в
мир, вы глаголете, яко хулу глаголеши, зане рех, Сын
Божий есмь. Аще не творю дела Отца моего, не имите ми
веры; аще ли творю, аще и Мне не веруете, делом Моим
веруйте, да разумеете и веруете, яко во Мне Отец и Аз в
Нем" (Ин.10:34–38). Тоже и в Евангелии от Матфея: "и
нарекут имя Ему Еммануил, еже есть сказаемо: с нами Бог"
(Мф.1:23).
У Исаии: "укрепитеся, руце ослабленыя и
колена разслабленая, утешитеся малодушнии умом,
укрепитеся, не бойтеся; се, Бог наш суд воздает и
воздаст, той приидет и спасет нас. Тогда отверзутся очи
слепых, и уши глухих услышат. Тогда скочит хромый, яко
елень, и ясен будет язык гугнивых, яко проторжеся вода в
пустыни и дебрь в земли жаждущей" (Ис.35:3–6). "Не
ходатай, ниже Ангел, но Сам Господь спасе их, зане любит
их, и щадит их, Сам избави их" (Ис.63:9). У него же: "Аз
Господь Бог призвах тя в правде, и удержу за руку твою и
укреплю тя, и дах тя в завет рода Исраилева, во свет
языков, отверсти очи слепых, извести от уз связанныя и
из дому темницы и седящыя во тме. Аз Господь Бог, сие
Мое есть имя; славы Моея иному не дам, ниже добродетелей
Моих истуканным" (Ис.42:6–8). Также в псалме 24: "пути
Твоя, Господи, скажи ми и стезям Твоим научи мя; настави
мя на истину Твою и научи мя, яко Ты еси Бог и Спас мой"
(Пс.24:4–5). Почему и в Евангелии от Иоанна Господь
говорит: "Аз есмь свет миру; ходяй по Мне не имать
ходити во тме, но имать свет животный" (Ин.8:12). Также
в Евангелии от Матфея Ангел Гавриил говорит Иосифу:
"Иосифе, сыне Давидов, не убойся прияти Мариам жены
твоея, рождшеебося в ней от Духа есть Свята; родит же
сына и наречеши имя ему Иисус, Той бо спасет люди своя
от грех их" (Мф.1:20–21). И в Евангелии от Луки:
"Захариа... исполнися Духа Свята и пророчествова,
глаголя: благословен Господь Бог Исраилев, яко посети и
сотвори избавление людем Своим, и воздвиже рог спасения
нам, в дому Давида отрока Своего" (Лк.1:67–69). В том же
Евангелии Ангел говорит к пастырям: "се, благовествую
вам... яко родися вам днесь Спас, иже есть Христос
Господь, во граде Давидове" (Лк.2:10–11).
В псалме 2: Господь рече ко Мне: "Сын
Мой еси Ты, Аз днесь родих Тя. Проси от Мене и дам Ти
языки достояние Твое и одержание Твое концы земли"
(Пс.2:7–8). Также в Евангелии от Луки: "и бысть яко
услыша Елисавет целование Мариино, взыграся младенец во
чреве ея; и исполнися Духа Свята Елисавет, и возопи
гласом велиим и рече: благословена Ты в женах и
благословен плод чрева твоего. И откуду мне сие, да
приидет Мати Господа моего ко мне?" (Лк.1:41–43). Тоже в
Послании Павла к Галатам: "егда же, прииде кончина лета,
посла Бог Сына Своего, раждаемаго от жены" (Гал.4:4). И
в Первом послании Иоанновом: "всяк дух, иже исповедует
Иисуса Христа во плоти пришедша, от Бога есть; и всяк
дух, иже не исповедует Иисуса Христа во плоти пришедша,
от Бога несть; и сей есть антихристов" (1Иоан.4:2–3).
У Исаии: "и приложи Господь глаголати ко
Ахазу, рекий: проси себе знамения от Господа Бога твоего
во глубину или в высоту. И рече Ахаз: не имать просити,
ниже искушу Господа. И рече: слышите убо, доме Давидов:
еда мало вам есть труд даяти человеком и како даете
Господеви труд [3]? Сего ради даст Господь Сам вам
знамение: се, Дева во чреве зачнет и родит Сына и
наречеши имя ему Еммануил: масло и мед снесте, прежде
неже разумети ему изволити злая или избирати благое"
(Ис.7:10–15). Бог предсказал, что от жены произойдет
семя, которое сотрет главу змия, – в книге Бытия: "и
рече Господь Бог змию: яко сотворил еси сие, проклят ты
от всех скотов и от всех зверей земных; на персех твоих
и чреве ходити будеши, и землю снеси вся дни живота
твоего. И вражду положу между тобою и между женою, и
между семенем твоим и между семенем тоя; той твою блюсти
будет главу, и ты блюсти будеши его пяту" (Быт.3:14–15).
У Иеремии: "человек есть, и кто познает
Его?" (Иер.17:9). Также в книге Чисел: "возсияет звезда
от Иакова и возстанет человек от Исраиля" (Чис.24:17). А
несколько выше: "изыдет человек от семене его, и
обладает языки многими, и возвысится паче Гога царство
его, и возрастет царство его. Бог изведе его из Египта,
якоже слава единорога ему; пояст языки враг своих и
тельцы их измождит и стрелами своими устрелит врага.
Возлег почи яко лев и яко скимен; кто возбудит Его?
Благословящии тя благословени, и проклинающии тя
прокляти" (Чис.24:7–9). Тоже у Исаии: "Дух Господень на
мне, его же ради помаза мя, благовестити нищым посла мя,
исцелити сокрушенныя сердцем, проповедати пленником
отпущение и слепым прозрение, нарещи лето Господне
приятно и день воздаяния" (Ис.61:1–2). И потому в
Евангелии от Луки Ангел Гавриил говорит к Марии: "и
отвещав Ангел рече Ей: Дух святый найдет на Тя и сила
Вышняго осенит Тя; темже и раждаемое свято, наречется
Сын Божий" (Лк.1:35). Также в Первом послании Павла к
Коринфянам: "первый человек от земли перстен, вторый
человек Господь с небесе. Яков перстный, такови и
перстнии; и яков небесный, тацы же и небеснии; и якоже
облекохомся во образ перстнаго, да облечемся во образ
небеснаго" (1Кор.15:47–49).
Во Второй книге Царств: "и бысть слово
Господне к Нафану глаголя: иди и рцы рабу Моему Давиду.
Сия глаголет Господь: не ты созиждеши Мне дом, еже
обитати Мне... И будет, егда исполнятся дние твои и
уснеши со отцы твоими, и возставлю семя твое по тебе,
иже будет от чрева твоего, и уготовлю царство его; той
созиждет дом имени Моему и управлю престол его до века.
Аз буду ему во Отца, и той будет Ми в сына; ... и верен
будет дом его и царство его до века предо Мною"
(2Цар.7:4–5, 7:12–14, 16). Также у Исаии: "и изыдет жезл
из корене Иессеова и цвет от корене его взыдет; и почиет
на Нем Дух Божий, Дух премудрости и разума, Дух совета и
крепости, Дух ведения и благочестия, исполнит Его Дух
страха Божия" (Ис.11:1–3). И в псалме 131: "клятся
Господь Давиду истиною, и не отвержется ея: от плода
чрева твоего посажду на престоле твоем" (Пс.131:11). То
же в Евангелии от Луки: "и рече Ангел Ей: не бойся
Мариам, обрела бо еси благодать у Бога. И се, зачнеши во
чреве и родиши сына и наречеши имя Ему Иисус. Сей будет
велий и Сын Вышняго наречется, и даст Ему Господь Бог
престол Давида отца Его, и воцарится в дому Иаковли во
веки, и Царствию Его не будет конца" (Лк.1:30–33). В
Апокалипсисе: "и видех в деснице седящаго на престоле
книгу написану внутрьуду и внеуду, запечатану седмию
печатию. И видех Ангела крепка проповедающа гласом
великим: кто есть достоин разгнути книгу и разрешити
печати ея? И никтоже можаше ни на небеси, ни на земли,
ниже под землею, разгнути книгу, ниже зрети ю. И аз
плакахся много, яко ни един обретеся достоин разгнути и
прочести книгу, ниже зрети ю. И един от старец глагола
ми: не плачися; се, победил есть лев, иже сый от колена
Иудова, корень Давидов, разгнути книгу и разрешити седмь
печатей ея" (Откр.5:1–5).
У Михея: "и ты Вифлееме, доме Ефрафов,
еда мал еси еже быти в тысящах Иудиных? из тебе бо мне
изыдет Старейшина, еже быти в князя во Исраили, исходи
же его из начала от дней века" (Мих.5:2). Также в
Евангелии от Матфея: "Иисусу же рождшуся в Вифлееме
Иудейстем, во дни Ирода царя, се, волсви от восток
приидоша во Иерусалим, глаголюще: где есть рождейся Царь
Иудейский? видехом бо звезду Его на востоце и приидохом
поклонитися Ему" (Мф.2:1–2).
У Исаии: "Господи, кто верова слуху
нашему? и мышца Господня кому открыся? Возвестихом яко
отроча пред ним, яко корень в земли жаждущей; несть вида
Ему, ниже славы, и видехом Его и не имяше вида, ни
доброты, но вид Его безчестен, умален паче всех сынов
человеческих, человек в язве сый и ведый терпети
болезнь, яко отвратися лице Его, безчестно бысть и не
вменися. Сей грехи нашя носит и о нас болезнует, и мы
вменихом Его быти в труде и в язве (от Бога) и во
озлоблении. Той же язвен бысть за грехи нашя и мучен
бысть за беззакония наша; наказание мира нашего на Нем,
язвою Его мы исцелехом. Вси яко овцы заблудихом; человек
от пути своего заблуди, и Господь предаде Его грех ради
наших. И той, зане озлоблен бысть, не отверзает уст
Своих" (Ис.53:1–7). У того же пророка: "Аз же не
противлюся, ни противоглаголю; плещи Мои вдах на раны и
ланите Мои на заушения, лица же Моего не отвратих от
студа заплеваний, и Господь Господь помощник Ми бысть"
(Ис.50:5–7). У него же: "не возопиет... ниже услышится
вне глас Его. Трости сокрушены не сотрет и льна курящася
не угасит, но во истину изнесет суд. Возсияет и не
потухнет дóндеже положит на земли суд и на имя Его
язы́цы уповати будут" (Ис.42:2–4). Также в псалме 21:
"Аз же есмь червь, а не человек, поношение человеков и
уничижение людий. Вси видящии Мя поругашамися, глаголаша
устнами, покиваша главою. Упова на Господа, да избавит
Его, да спасет Его, яко хощет Его" (Пс.21:7–9); "изсше
яко скудель крепость Моя и язык Мой прильпе гортани
Моему" (Пс.21:16). И у Захарии: "и показа ми Господь
Иисуса, иереа великаго, стояща пред лицем Ангела
Господня, и диавол стояше одесную его, еже противитися
ему... Иисус же бе оболчен в ризы гнусны и стояше пред
лицем Ангела. И отвеща и рече к стоящим пред лицем его
глаголя: отъимите ризы гнусныя от него. И рече к нему:
се, отъях от Тебе беззакония твоя... и облецыте его в
подир и возложите кидар чист на главу его"
(Зах.3:1, 3–5). То же говорит и Павел в Послании к
Филипписеям: "Иже во образе Божии сый, не восхищением
непщева быти равен Богу; но себе умалил, зрак раба
приим, в подобии человечестем быв и образом обретеся,
якоже человек; смирил себе, послушлив быв даже до
смерти, смерти же крестныя. Тем же и Бог Его превознесе
и дарова Ему имя, еже паче всякаго имене, да о имени
Иисусове всяко колено поклонится небесных и земных и
преисподних, и всяк язык исповесть, яко Господь Иисус
Христос в славу Бога Отца" (Фил.2:6–11).
В книге Премудрости Соломона: "уловим же
(лестию) праведнаго, яко непотребен нам есть и
противится делом нашим и поносит нам грехи закона...
Возвещает нам разум имети Божий и отрока Господня себе
именует. Бысть нам на обличение помышлений наших, тяжек
есть нам и к видению, яко не подобно (есть) иным житие
его и отменны (суть) стези его. В поругание вменихомся
ему и удаляется от путей наших, яко от нечистот; блажит
последняя праведных и славится Отца имети себе Бога.
Увидим, аще словеса его истинна, и искусим яже сбудутся
ему... Досаждением и мукою истяжим его, да увемы
кротость его и искусим беззлобство его. Смертию поносною
осудим его... Сия помыслиша и прельстишася, ослепи бо их
злоба их, и не уведеша таин Божиих"
(Прем.2:12–17, 19–22). Также у Исаии: "видите, како
праведный погибе и никтоже не приемлет сердцем, и мужие
праведнии вземлются и никтоже разумеет; от лица бо
неправды взяся праведный. Будет с миром погребение его"
(Ис.57:1–2): Потому-то в книге Исхода прежде заповедано:
"неповинна и праведна да не убиеши" (Исх.23:7). И в
Евангелии читаем, что Иуда, раскаявшись, сказал
священникам и старейшинам: "согреших предав кровь
неповинную" (Мф.27:4).
У Исаии: "яко овча на заколение ведеся и
яко Агнец пред стригущим его безгласен, тако не
отверзает уст своих. Во смирении Его суд Его взятся; род
же Его кто исповесть? Яко вземлется от земли живот Его,
ради беззаконий людий моих ведеся на смерть. И дам
лукавыя вместо погребения Его и богатыя вместо смерти
Его; яко беззакония не сотвори, ниже обретеся лесть во
устех Его... Сего ради Той наследит многих, и крепких
разделит корысти; зане предана бысть на смерть душа Его
и со беззаконными вменися, и Той грехи многих вознесе и
за беззакония их предан бысть" (Ис.53:7–9, 12). Также у
Иеремии: "Господи, скажи ми, и уразумею, тогда видех
начинания их. Аз же, яко агня незлобивое ведомое на
заколение, не разумех, яко на мя помыслиша помысл
лукавый, глаголюще: приидите и вложим древо в хлеб его и
истребим его от земли живущих, и имя его да не помянется
ктому" (Иер.11:18–19). И в книге Исхода Бог говорит к
Моисею: "да возмет кийждо овча по домам отечеств... овча
совершенно, мужеск пол, непорочно и единолетно будет
вам, от агнец и от козлищ приимите... и заколют то все
множество собора сынов Исраилевых к вечеру. И приимут от
крове и помажут на обою подвою и на прагах в домех, в
нихже снедят тое. И снедят мяса в нощи той печена огнем,
и опресноки с горьким зелием снедят. Не снесте от них
сурово, ниже варено в воде, но печеное огнем, главу с
ногами и со утробою; не оставите от него до утрия и
кости не сокрушите от него, останки же от него до утра
огнем сожжете. Сице же снесте е: чресла ваша препоясана,
и сапози ваша на ногах ваших, и жезлы ваши в руках
ваших, и снесте е со тщанием. – Пасха есть Господня"
(Исх.12:3–11). И еще в Апокалипсисе: "и видех и се,
посреде престола и четырех животных и посреде старец
агнец стоящь яко заколен, имущ рогов седмь и очес седмь,
еже есть седмь духов Божиих, посланных во всю землю. И
прииде и прият книгу от десницы седящаго на престоле. И
егда прият книгу, четыре животна и двадесять и четыре
старцы падоша пред агнцем имуще кийждо гусли и фиалы
златы полны фимиама, иже суть молитвы святых. И поют
песнь нову глаголюще: достоин еси прияти книгу и
отверзти печати ея, яко заклался и искупил еси Богови
нас Кровию Своею от всякаго колена и языка и людей и
племен, и сотворил еси нас Богови, нашему цари и иереи,
и воцаримся на земли" (Откр.5:6–10). То же в Евангелии
от Иоанна: "во утрий же виде Иоанн Иисуса грядуща к себе
и глагола: се, агнец Божий вземляй грехи мира"
(Ин.1:29).
У Исаии так говорит Господь: "се, Аз
полагаю во основание Сиону камень многоценен, избран,
краеуголен, честен, во основание ему, и веруяй в онь не
постыдится" (Ис.28:16). В псалме 117: "камень,
егоженебрегоша зиждущии, сей бысть во главу угла; от
Господа бысть Сей и есть дивен во очесех наших. Сей
день, егоже сотвори Господь; возрадуемся и возвеселимся
в онь. О Господи, спаси же; о Господи; поспеши же.
Благословен грядый во имя Господне" (Пс.117:22–26). У
Захарии: "се, Аз ввожду раба Моего Востока; заме камень,
егоже дах пред лицем Иисусовым, на камени едином седмь
очес суть" (Зах.3:8–9). Также во Второзаконии: "и
напишеши на камениих сих весь закон сей яве зело"
(Втор.27:8). И в книге Иисуса Навина: "и взя камень
велий, и постави его под теревинфом, иже есть пред
Господем. И рече Иисус к людем: се, камень сей будет вам
в свидение; яко сей слыша вся глаголанная от Господа,
елика глагола к вам днесь, и сей будет вам в свидение в
последния дни, егда солжете Господеви Богу вашему"
(Нав.24:26–27). Тоже в книге Деяний Апостольских Петр
говорит: "князи людстии и старцы Исраилевы, аще мы днесь
истязуемы есмы о благодеянии человека немощна, о чесом
сей спасеся, – разумно буди всем вам и всем людем
Исраилевым, яко во имя Иисуса Христа Назореа, егоже вы
распясте, егоже Бог воскреси от мертвых, о сем сей стоит
пред вами здрав. Сей есть камень укоренный от вас
зиждущих, бывый во главу угла и несть ни о единем же
инем спасения; несть бо иного имене под небесем даннаго
в человецех, о немже подобает спастися нам"
(Деян.4:8–12). Он есть камень, послуживший Иакову
возглавием (ибо глава мужа – Христос) в то время, когда
тот спал и видел во сне лестницу, касающуюся неба, на
которой утверждался Господь и по которой восходили и
нисходили Ангелы (Быт.28и след.): Иаков освятил этот
камень и возлил на него елей, таинством помазания
знаменуя Христа. Он есть тот камень, на котором восседал
Моисей, взошедши на верх холма, когда Иисус Навин
сражался против Амалика (Исх.17и след.): таинством камня
и твердостию сидения на нем Амалик побежден от Иисуса,
то есть диавол побежден Христом. Он есть тот великий
камень, на котором поставлен был кивот завета,
отпущенный и возвращенный иноплеменниками и привезенный
на колеснице волами (1Цар.16и след.): Он есть тот
камень, которым Давид поразил чело Голиафа и убил его
(1Цар.17:49), показывая, что диавол и слуги его
низлагаются после поражения части головы, не имеющей на
себе того знамения, которым мы пребываем всегда
безопасны и живем. Он есть тот камень, который поставил
Самуил, после победы Израиля над иноплеменниками, и
назвал Авеннезер, то есть "камень помощи" (1Цар.7:12).
У Даниила: "и се, тело едино, велие тело
оно и обличие его высоко, стоящее пред лицем твоим, и
образ его страшен. Тело, его же глава от злата чиста,
руце и перси и мышцы его сребряны, чрево и стегна
медяны, голени железны, нозе, часть убо некая железна и
часть некая скудельна... дóндеже отторжеся камень от
горы без рук и удари тело в нозе железны и скудельны и
истни их до конца; тогда сотрошася вкупе скудель,
железо, медь, сребро и злато, и бысть яко прах от гумна
летня, и взят я премногий ветр, и место не обретеся им;
камень же поразивый тело бысть гора велика и наполни всю
землю" (Дан.2:31–35).
У Исаии: "будет в последние дни явлена
гора Господня, и дом Божий на версе гор, и возвысится
превыше холмов; и приидут к ней вси язы́цы. И пойдут
язы́цы мнози и рекут: приидите и взыдем на гору Господню
и в дом Бога Иаковля, и возвестит нам путь Свой, и
пойдем по нему. От Сиона бо изыдет закон, и слово
Господне из Иерусалима; и судити будет посреде язык и
изобличит люди многи; и раскуют мечы своя на орала и
копия своя на серпы... и не навыкнут ктому ратоватися"
(Ис.2:2–4). Также в псалме 23: "кто взыдет на гору
Господню? или кто станет на месте святем Его? Неповинен
рукама и чист сердцем, иже не прият всуе душу свою и не
клятся лестию искреннему своему. Сей приимет
благословение от Господа и милостыню от Бога Спаса
своего. Сей род ищущих Господа, ищущих лице Бога
Иаковля" (Пс.23:3–6).
У Иоиля: "вострубите трубою в Сионе,
освятите пост, проповедите цельбу, соберите люди,
освятите церковь, изберите старейшины, совокупите
младенцы ссущыя сосцы; да изыдет жених от ложа своего и
невеста от чертога своего" (Иоил.2:15–16). Также у
Иеремии: "И упраздню от градов Иудиных и от путей
Иерусалимлих глас радующихся и глас веселящихся, глас
жениха и глас невесты" (Иер.7:34). И в псалме 18: "И той
яко жених исходяй от чертога своего, возрадуется яко
исполин тещи путь. От края небесе исход его и сретение
его до края небесе, и несть иже укрыется теплоты его"
(Пс.18:6–7). То же в Апокалипсисе: "гряди, покажу ти
невесту агнчу жену. И веде мя духом на гору велику и
высоку и показа ми град... святый Иерусалим нисходящ с
небесе от Бога, имущ славу Божию" (Откр.21:9–11). И в
Евангелии от Иоанна: "вы сами мне свидетельствуете, яко
рех (посланным ко мне из Иерусалима): несмь аз Христос,
но яко послан есмь пред ним. Имеяй невесту жених есть; а
друг женихов, стоя и послушая его, радостию радуется за
глас женихов" (Ин.3:28–29). Эта тайна указана и при том
случае, когда Иисусу Навину повелено было разуться, в
ознаменование, что не он жених; ибо, по закону,
отказывавшийся от брака снимал обувь, а будущий жених
обувался (см. Руф.4:7). Вот слова из книги Иисуса
Навина: "И бысть егда бяше Иисус у Иерихона, и воззрев
очима своима, виде человека стояща пред ним, и мечь его
обнажен в руце его. И приступив Иисус рече ему: наш ли
еси или от сопостат наших? Он же рече ему: аз
архистратиг силы Господни, ныне приидох. И Иисус паде
лицем своим на землю и поклонися ему, и рече: Господи,
что повелеваеши рабу Твоему? И рече архистратиг
Господень ко Иисусу: иззуй сапог с ногу твоею, место бо,
на немже ты стоиши, свято есть" (Нав.5:13–15). Равно и
Моисею, так как и тот не был жених, повелевается снять
обувь, по сказанию книги Исхода: "явися же ему Ангел
Господень в пламене огненне из купины; и видит, яко
купина горит огнем, купина же не сгараше. Рече же
Моисей: мимошед увижду видение великое сие, яко не
сгорает купина. Егда же виде Господь, яко приступает
видети, воззва его Господь из купины, глаголя: Моисее!
Моисее! он же рече: что есть, Господи? Он же рече: не
приближайся семо; иззуй сапоги от ног твоих, место бо,
на немже ты стоиши, земля свята есть. И рече ему: Аз
есмь Бог отца твоего, Бог Авраамов и Бог Исааков и Бог
Иаковль" (Исх.3:2–6). То же самое объясняется в
Евангелии от Иоанна: "отвеща им Иоанн глаголя: аз крещаю
водою, посреде же вас стоит, егоже вы не весте; Той есть
грядыйпо мне, иже предо мною бысть, Ему же несмь аз
достоин, да отрешу ремень сапогу Его" (Ин.1:26–27). В
Евангелии от Луки говорится: "да будут чресла ваша
препоясана и светильницы горящии. И вы подобни человеком
чающим Господа своего, когда возвратится от брака, да
пришедшу и толкнувшу абие отверзут ему. Блажени раби
тии, ихжепришед Господь обрящет бдящих" (Лк.12:35–37). И
еще в Апокалипсисе: "воцарися Господь Бог Вседержитель:
радуимся и веселимся и дадим славу Ему; яко прииде брак
агнчий и жена Его уготовила есть себе" (Откр.19:6–7).
У Исаии: "прострох руце мои весь день к
людем не покаряющимся и противу глаголющим, иже не
ходиша путем истинным, но вслед грехов своих" (Ис.65:2).
И у Иеремии: "приидите и вложим древо в хлеб его и
истребим его от земли живущих" (Иер.11:19). Также во
Второзаконии: "и будет живот твой висящ пред очима
твоима и убоишися во дни и в нощи и не будеши веры яти
житию твоему" (Втор.28:66). И в псалме 21: "ископаша
руце мои и нозе мои, изчетоша вся кости моя; тии же
смотриша и презреша мя; разделиша ризы моя себе и о
одежди моей меташа жребий. Ты же, Господи, не удали
помощь Твою от Мене, на заступление мое вонми; избави от
оружия душу мою и из руки песии единородную мою; спаси
мя от уст львовых и от рог единорожь смирение мое. Повем
имя твое братии моей, посреде церкви воспою Тя"
(Пс.21:17–23). И в псалме 118: "пригвозди страху Твоему
плоти моя" (Пс.118:120). И еще в псалме 140: "воздеяние
руку моею, жертва вечерняя" (Пс.140:2). Об этой жертве
Софония сказал: "убойтеся от лица Господа Бога, зане
близ день Господень; яко уготова Господь жертву свою и
освяти званныя своя" (Соф.1:7). У Захарии: "и воззрят
нань, Его же прободоша" (Зах.12:10). И в псалме 87:
"воззвах к Тебе, Господи, весь день, воздех к Тебе руце
мои" (Пс.87:10). Потому также в Евангелии от Иоанна
Господь говорит: "якоже Моисей вознесе змию в пустыни,
тако подобает вознестися Сыну человеческому, да всяк
веруяй в онь... имать живот вечный" (Ин.3:14–15).
У Аввакума: "покры небеса добродетель
(сила) Его и хваления Его исполнь земля, и сияние Его
яко свет будет; рози в руках Его и положи любовь
державну крепости своея; пред лицем Его предыдет слово и
изыдет на поле при ногу Его" (Авв.3:3–5). Также у Исаии:
"Отроча родися нам, Сын, и дадеся нам, егоже начальство
бысть на раме Его; и нарицается имя Его велика совета
Ангел" (Ис.9:6). Знамением креста Иисус Навин победил
Амалика чрез Моисея. В книге Исхода Моисей так сказал
Иисусу: "избери себе мужи силны, и изшед ополчися на
Амалика заутра; и се, аз стану на верху горы, и жезл
Божий в руце моей... И бысть егда воздвизаше Моисей
руце, одолеваше Исраиль; егда же опускаше руце,
одолеваше Амалик. Руце же Моисеовы тяжки беша; и вземше
камень, подложиша ему, и седяше на нем, Аарон же и Ор
поддержаста руце ему, един отсюду, а другий оттуду; и
быша Моисеовы руце укреплены до захождения солнца. И
преодоле Иисус Амалика и вся люди его убийством меча.
Рече же Господь к Моисею: впиши сие на память в книги и
вдай во уши Иисусу, яко пагубою погублю память Амаликову
от поднебесныя" (Исх.17:9, 11–14).
Господь так говорит у Иезекииля: "пройди
среде града Иерусалима и даждь знамения на лица мужей
стенящих и болезнующих о всех беззакониих бывающих среде
их" (Иез.9:4). А далее: "изсецыте и не пощадите очима
вашима и не помилуйте; старца и юношу и деву, и младенцы
и жены избийте в потребление; а ко всем, на нихже есть
знамение, не прикасайтеся; от освященных Моих начните"
(Иез.9:5–6). Также в книге Исхода Бог говорит к Моисею:
"и будет кровь вам в знамение на домех, в нихже вы
будете тамо; и узрю кровь и покрыю вы и не будет в вас
язвы, еже погибнути, егда поражу землю египетскую"
(Исх.12:13). Тоже в Апокалипсисе: "и видех, и се, Агнец
стояше на горе Сионстей и с ним сто и четыредесять и
четыре тысящи, имуще имя Отца Его написано на челех
своих" (Откр.14:1). И в другом месте Апокалипсиса: "Аз
есмь Алфа и Омега, первый и последний, начаток и конец.
Блажени творящии заповеди Его, да будет область им на
древо животное" (Откр.22:13–14).
У Амоса: "и будет в той день, глаголет
Господь Бог, зайдет солнце в полудне и померкнет на
земли в день свет; и превращу праздники ваша в жалость и
вся песни ваша в плачь" (Ам.8:9–10). Также у Иеремии:
"праздна бысть родившая седмь, оскуде душа ея, зайде ей
солнце еще среде полудне, постыждена бысть и укорена;
прочия их в мечь дам пред враги их" (Иер.15:9). И в
Евангелии: "от шестаго же часа тма бысть по всей земли
до часа девятаго" (Мф.27:45).
В псалме 29: "Господи, возвел еси от ада
душу мою" (Пс.29:4). Также в псалме 15: "не оставиши
душу мою во аде, ниже даси преподобному Твоему видети
истления" (Пс.15:10). И еще в псалме 3: "аз уснух и
спах, востах, яко Господь заступит мя" (Пс.3:6). И в
Евангелии от Иоанна: "никтоже возмет ю (душу мою) от
Мене, но Аз полагаю ю о Себе; область имам положити ю и
область имам паки прияти ю: сию заповедь приях от Отца
Моего" (Ин.10:18).
У Осии: "исцелит ны по двою дню, в день
третий воскреснем" (Ос.6:3). Также в книге Исхода: "рече
же Господь к Моисею: сошед засвидетельствуй людем и
очисти я днесь и утре, и да исперут ризы; и да будут
готовы в день третий; в третий бо день снидет Господь на
гору Синайскую" (Исх.19:10–11). И в Евангелии: "род
лукав и прелюбодей знамения ищет, и знамение не дастся
ему, токмо знамение Ионы пророка; якоже бо бе Иона во
чреве китове три дни и три нощы, тако будет и Сын
человеческий в сердцы земли три дни и три нощы"
(Мф.12:39–40).
У Даниила: "видех во сне нощию, и се, на
облацех небесных яко Сын человечь идый бяше, и даже до
Ветхаго денми дойде, и пред Него приведеся; и тому
дадеся власть и честь и царство, и вси людие, племена и
язы́цы тому поработают; власть Его власть вечная, яже не
прейдет, и царство Его не разсыплется" (Дан.7:13–14).
Также у Исаии: "ныне воскресну, глаголет Господь, ныне
прославлюся, ныне вознесуся. Ныне узрите, ныне ощутите,
тщетна будет крепость духа вашего: огнь вы пояст"
(Ис.33:10–11). И в псалме 109: "рече Господь Господеви
моему: седиодесную мене, дóндеже положу враги твоя
подножие ног твоих. Жезл силы послет ти Господь от Сиона
и господствуй посреде врагов Твоих" (Пс.109:1–2). То же
в Апокалипсисе: "и обратихся видети глас, иже глаголаше
со мною; и обратився видех седмь светильник златых, и
посреде седми светильников подобна Сыну человечу,
облечена в подир и препоясана при сосцу поясом златым;
глава же Его и власи белы, аки ярина белая, якоже снег;
и очи Его яко пламень огнен; и нозе Его подобни
халколивану, якоже в пещи разжженне; и глас Его яко глас
вод мног; и держа в руце своей десней седмь звезд, и из
уст Его мечь обоюду остр изъострен исходяй, и лице Его
якоже солнце сияет в силе своей. И егда видех Его, падох
к ногам Его яко мертв; и положи десницу свою на мне,
глаголя ми: не бойся; Аз есмь первый и последний, и
живый; и бых мертв и се, жив есмь во веки веков, аминь;
и имам ключи ада и смерти"(Откр.1:12–18). Также в
Евангелии Господь по Воскресении Своем говорит ученикам:
"дадеся Ми всяка власть на небеси и на земли; шедше убо
научите вся языки, крестяще их во имя Отца и Сына и
Святаго Духа, учаще их блюсти вся, елика заповедах вам"
(Мф.28:18–20).
В Евангелии: "Аз есмь путь и истина и
живот; никтоже приидет ко Отцу, токмо Мною" (Ин.14:6). В
другом месте: "Аз есмь дверь; Мною ащекто внидет,
спасется" (Ин.10:9). Тоже в Евангелии: "мнози пророцы и
праведницы возделеша видети, яже видите, и не видеша; и
слышати, яже слышите, и не слышаша" (Мф.13:17). И еще:
"веруяй в Сына имать живот вечный; а иже не верует в
Сына, не узрит живота, но гнев Божий пребывает на нем"
(Ин.3:36). Также в Послании Павла к Ефесеем: "и пришед
благовести мир вам дальним и ближним; зане Тем имамы
приведение обои во едином Дусе ко Отцу" (Еф.2:17–18). И
в Послании к Римлянам: "вси бо согрешиша и лишени суть
славы Божия; оправдаеми туне благодатию Его,
избавлением, еже о Христе Иисусе" (Рим.3:23–24). Тоже в
Первом послании апостола Петра: "Христос единою о гресех
наших пострада, праведник за неправедники, да приведет
ны Богови" (1Пет.3:18). В том же послании: "на се бо и
мертвым благовестися, да суд убо приимут" (1Пет.4:6). И
в Первом послании Иоанна: "всяк отметаяйся Сына, ни Отца
имать; а исповедаяй Сына и Отца имать" (1Иоан.2:23).
У Малахии: "се, день грядет горящ, яко
пещь, и попалит я и будут вси иноплеменницы и вси
творящии беззаконная, яко стеблие; и вожжет я день
Господень грядый, глаголет Господь" (Мал.4:1). И в
псалме 49: "Бог богов Господь глагола, и призва землю от
восток солнца до запад. От Сиона благолепие красоты Его,
Бог яве приидет, Бог наш, и не премолчит: огнь пред Ним
возгорится и окрест Его буря зелна. Призовет небо свыше,
и землю, разсудити люди своя. Соберите Ему преподобныя
Его, завещающия завет Его о жертвах. И возвестят небеса
правду Его, яко Бог Судия есть" (Пс.49:1–6). Также у
Исаии: "Господь Бог сил изыдет и сокрушит рать,
воздвигнет рвение и возопиет на враги своя со крепостию;
молчах, еда и всегда умолчу?" (Ис.42:13–14). Опять в
псалме 67: "да воскреснет Бог, и расточатся врази Его, и
да бежат от лица Его ненавидящии Его. Яко исчезает дым,
да исчезнут; яко тает воск от лица огня, тако да
погибнут грешницы от лица Божия, а праведницы да
возвеселятся, да возрадуются пред Богом, да насладятся в
веселии. Воспойте Богу, пойте имени Его, путесотворите
возшедшему на запады; Господь имя Ему, и радуйтеся пред
Ним. Да смятутся от лица Его, отца сирых и судии вдовиц;
Бог в месте святем своем. Бог вселяет единомысленныя в
дом, изводя окованныя мужеством, такожде преогорчевающия
живущия во гробех. Боже, внегда исходити Тебе пред
людьми твоими, внегда мимоходити Тебе в пустыни"
(Пс.67:2–8). И еще в псалме 81: "воскресни, Боже, суди
земли; яко Ты наследиши во всех языцех" (Пс.81:8). Также
в Евангелии от Марка: "что нам и Тебе, Иисусе
Назарянине? пришел еси погубити нас" (Мк.1:24). И в
Евангелии от Иоанна: "Отец бо не судит ни комуже, но суд
весь даде Сынови, да вси чтут Сына, якоже чтут Отца, а
иже не чтит Сына, не чтит Отца пославшаго Его"
(Ин.5:22–23). И во Втором послании Павловом к
Коринфянам: "всем бо явитися нам подобает пред судищем
Христовым, да приимет кийждо, яже с телом содела, или
блага, или зла" (2Кор.5:10).
У Захарии: "рцыте дщери Сионове [4]: се,
Царь твой грядет тебе праведен и спасаяй, той кроток и
вседе на подъяремника и жребца юна" (Зах.9:9). Также у
Исаии: "кто возвестит вам место вечное? ходяй в
правде... и руце отрясаяй от даров; отягчаваяй уши, да
не услышит суда крове; смежаяй очи, да не узрит
неправды. Сей вселится в высоце пещере камене крепкаго;
хлеб ему дастся и вода его верна: Царя со славою узрите"
(Ис.33:14–17). И у Малахии: "Царь велий Аз есмь,
глаголет Господь Вседержитель, и имя Мое светло во
языцех" (Мал.1:14). То же в псалме 2:"Аз поставлен есмь
Царь от него над Сионом, горою святою Его, возвещаяй
повеление Господне" (Пс.2:6–7). И в псалме 21:
"помянутся и обратятся ко Господу вси концы земли, и
поклонятся пред Ним вся отечествия язык; яко Господне
есмь царство и Той обладает языки" (Пс.21:28–29). И в
псалме 23: "возмите врата князи ваша, и возмитеся врата
вечная, и внидет Царь славы. Кто есть сей Царь славы?
Господь крепок и силен, Господь силен в брани. Возмите
врата князи ваша, и возмитеся врата вечная, и внидет
Царь славы. Кто есть сей Царь славы? Господь сил, Той
есть Царь славы" (Пс.23:7–10). И опять в псалме 44:
"отрыгну сердце мое слово благо, глаголю аз дела моя
цареви; язык мой трость книжника скорописца. Красен
добротою паче сынов человеческих, излияся благодать во
устнах Твоих; сего ради благослови Тя Бог во век.
Препояши мечь Твой по бедре Твоей, Сильне. Красотою
Твоею и добротою Твоею и наляцы и успевай и царствуй,
истины ради и кротости и правды" (Пс.44:2–5). В псалме
5: "Царю мой и Боже мой, яко к Тебе помолюся..., заутра
услыши глас мой, заутра предстану Ти и узриши мя"
(Пс.5:3–4). И в псалме 96: "Господь, воцарися, да
радуется земля; да веселятся острови мнози" (Пс.96:1). И
опять в псалме 44: "предста царица одесную тебе, в ризах
позлащенных, одеяна преиспещрена. Слыши дщи, и виждь, и
приклони ухо твое, и забуди люди твоя и дом отца твоего,
и возжелает царь доброты твоея: зане Той есть Господь
твой" (Пс.44:10–12). Еще в псалме 73: "Бог же, Царь наш,
прежде века содела спасение посреде земли" (Пс.73:12).
Также в Евангелии от Матфея: "Иисусу же рождшуся в
Вифлееме Иудейстем во дни Ирода царя, се, волсви от
восток приидоша во Иерусалим, глаголюще: где есть
рождейся Царь Иудейский? видехом бо звезду Его на
востоце и приидохом поклонитися Ему" (Мф.2:1–2). И в
Евангелии от Иоанна Иисус сказал: "Царство Мое несть от
мира сего; аще от мира сего было бы Царство Мое, слуги
мои убо подвизалися быша, да не предан бых был Иудеом;
ныне же Царство Мое несть отсюду. Рече же Ему Пилат: убо
царь ли еси Ты? Отвеща Иисус: ты глаголеши, яко Царь
есмь Аз; Аз на сие родихся и на сие приидох в мир, да
свидетельствую истину; и всяк, иже есть от истины,
послушает гласа Моего" (Ин.18:36–37).
В псалме 71: "Боже, суд Твой цареви
даждь и правду Твою сыну цареву, судити людем Твоим в
правде" (Пс.71:1–2). Также в Апокалипсисе: "и видех небо
отверсто, и се, конь бел, и седяй на нем верен и
истинен, и правосудный и воинственный; очи же Ему еста,
яко пламень огнен, и на главе Его венцы мнози; имый имя
написано, еже никтоже весть, токмо Он сам; и облечен в
ризу червлену кровию. И нарицается имя Его Слово Божие.
И воинства небесная идяху вслед Его на конех белых,
облечени в виссон бел и чист. И из уст Его изыде оружие
(обоюду) остро, да тем избиет языки; и Той упасет я
жезлом железным, и Той перет точило вина ярости и гнева
Божия Вседержителева. И имать на ризе и на стегне Своем
имя написано: Царь царем и Господь господем"
(Откр.19:11–16). Тоже в Евангелии: "егда же приидет Сын
человеческий во славе своей и вси святии Ангели с Ним;
тогда сядет на престоле славы Своея, и соберутся пред
Ним вси язы́цы и разлучит их друг от друга, якоже
пастырь разлучает овцы от козлищ. И поставит овцы
одесную себе, а козлища ошуюю. Тогда речет Царь сущим
одесную Его: приидите, благословеннии Отца моего,
наследуйте уготованное вам Царствие от сложения мира.
Взалкахся бо, и дасте Ми ясти; возжадахся, и напоисте
Мя; странен бых, и введосте Мене; наг, и одеясте Мя;
болен, и посетисте Мене; в темнице бых, и приидосте ко
Мне. Тогда отвещают Ему праведницы, глаголюще: Господи,
когда Тя видехом алчуща, и напитахом? или жаждуща, и
напоихом? Когда же Тя видехом странна, и введохом? или
нага, и одеяхом? Когда же Тя видехом боляща, или в
темнице, и приидохом к Тебе? И отвещав Царь речет им:
аминь глаголю вам, понеже сотвористе единому сих братий
Моих менших, Мне сотвористе. Тогда речет и сущим ошуюю
Его: идите от Мене проклятии во огнь вечный, уготованный
диаволу [5] и аггелом его. Взалкахся бо, и не дасте Ми
ясти; возжадахся, и не напоисте Мене; странен бых, и не
введосте Мене; наг, и не одеясте Мене; болен и в
темнице, и не посетисте Мене. Тогда отвещают Ему и тии,
глаголюще: Господи, когда Тя видехом алчуща, или жаждуща,
или странна, или нага, или больна, или в темнице, и не
послужихом Тебе? Тогда отвещает им, глаголя: аминь
глаголю вам, понеже не сотвористе единому сих менших, ни
Мне сотвористе. И идут сии в муку вечную, праведницы же
в живот вечный" (Мф.25:31–46).
Киприан Карфагенский, святитель
Азбука веры
Примечание
2. У св. Киприана и в Вульгате этот
отрывок из Премудрости Сираха читается так: "Я вышла из
уст Всевышняго перворожденная прежде всякой твари. Я
сделала на небе, чтобы восходил свет непрестанный и, как
бы мглою, покрыла всю землю. Я обитала на высоте, и
престол мой на столбе облачном. Я обошла круг небесный,
проникла в глубины бездны, ходила по волнам морским,
стала на всей земле; у всякаго народа, у всякаго языка
имела первенство; сердца всех высоких и низких попрала
своею силою. Во мне вся надежда жизни и силы. Приидите
ко мне все, желающие меня".
3. Наш славянский текст: "еда... како
даете Господеви труд?"соответствует греческому LXX:
κυρίῳ παρεχετε ἀγῶα. Св. Киприан, также Ириней и
Тертуллиан читали это место так: "не малая у вас борьба
с людьми, потому что Бог представляет поприще" (κὺριοσ
παρέχει αγῶα). Сн. 8 письмо св. Кипр.
4. Начало стиха взято из параллельного
места Исаии (Ис.62:11). Ев. (Мф.21:5).
5. У св. Киприана: "который уготовал
Отец Мой".
***
Труды священномученика Киприана Карфагенского:
|