Киприан Карфагенский. Три книги
свидетельств, против иудеев. Книга первая
Память: 31 августа / 13 сентября
Священномученик Киприан Карфагенский (ок.
200 - 258) автор многочисленных сочинений и писем, один
из первых богословов, сформировавших православную
экклесиологию - учение о Церкви.
Священномученик Киприан Карфагенский. Мозаика
баптистерия Сан-Джованни во Флоренции, 1300–1310 года
***
Содержание
- Киприан сыну Квирину
- I. Иудеи тяжко согрешили, оскорбив Бога тем, что оставили Господа и последовали идолам
- II. Что не верили пророкам и умертвили их
- III. Прежде было предсказано, что они и не познают и не уразумеют и не приимут Господа
- IV. Что Иудеи не поймут святых писаний: они имеют быть поняты в последние времена, когда приидет Христос
- V. Что Иудеи ничего не могут уразуметь из писаний, пока не уверуют во Христа
- VI. Что они потеряют Иерусалим и оставят наследственную землю
- VII. Что они утратят свет Господень
- VIII. Что за упразднением первого плотского обрезания постановится второе – духовное
- IX. Что прежний закон, данный Моисеем, прекратится
- Х. Что дастся закон новый
- ХI. Что будет сделано новое распоряжение и дастся новый завет
- XII. Что с прекращением ветхого крещения начнется новое
- XIII. Что ветхое иго отымется и дастся иго новое
- XIV. Что ветхих пастырей заменят новые
- XV. Что Христос будет храмом и домом Божиим, – ветхий храм разорится и постановится новый
- XVI. Что ветхое жертвоприношение упразднится и будет совершаться жертвоприношение новое
- XVII. Что ветхое священство прекратится и приидет священник новый, который будет пребывать во веки
- XVIII. Что послан будет иный обещанный пророк, подобный Моисею, который даст новый завет и которого особенно надобно слушаться
- XIX. Что будет два народа, больший и меньший, то есть: ветхий иудейский и новый, который составится из нас
- XX. Что Церковь из язычников, сперва бесплодная, будет иметь гораздо больше чад, нежели имела прежде синагога
- XXI. Что язычники предпочтительнее уверуют во Христа
- XXII. Что хлеб и чашу Христову и всю благодать Иудеи утратят, а мы получим, и что новое имя христиан будет благословляемо на земли
- XXIII. Что в Царство Божие войдет более язычников, нежели Иудеев
- XXIV. Что Иудеи могут получить прощение своих преступлений под тем одним условием, если Кровь Христа, убитого ими, отмоют крещением Его и, перешедши в Церковь Его, будут повиноваться заповедям Его
Киприан сыну Квирину желает здоровья.
Надлежало, любезнейший сын,
удовлетворить духовному желанию твоему, с каким ты
просишь преподать тебе Божественные наставления,
которыми Господь благоволил, чрез святые Писания,
вразумить и научить нас, да, изведенные из тьмы
заблуждения и озаренные чистым и ясным светом Его,
держимся пути жизни при пособии спасительных таинств.
Потому я и составил сочинение, как ты просил: не
распространяясь слишком в изложении, я собрал, в
выбранных и присоединенных здесь отрывках, самое
необходимое, сколько помогала тому посредственная
память, имея в виду не то, чтобы написать трактат, а –
представить материал для трактата, и таким образом вышло
сочинение в возможно-кратком виде. Таковая краткость
весьма полезна для читающих: при ней ум и понятие
читающего не развлекаются, как при чтении весьма
пространной книги; напротив, при сжатой краткости
твердая память удерживает читаемое. Составил же я две,
равно небольшие, книжки. В одной старался показать, что
Иудеи, согласно предсказаниям, отступили от Бога и
утратили Господню благодать, которая дарована была им
прежде и была обещана на будущее время, и что на место
их поступили христиане, угождающие Господу верою и
приходящие от всех народов и со всего мира. Другая
книжка содержит таинство о Христе, – что пришел именно
Тот, Который был предвозвещен, и что из всех поступков и
дел, Им совершенных, можно уразуметь и познать, что это
Он был предсказан. Да послужит сие пока, для читающих,
пособием при составлении первых очерков веры. Более
прибавится силы, более и более будет действовать
сердечное понимание в том, кто полнее испытает ветхие и
новые писания, – кто прочитает все свитки духовных книг.
Ибо мы теперь почерпнули из Божественных источников
немного, чтобы пока переслать тебе. Можешь напиться
обильнее и насытиться полнее, если и ты для пития
приступишь, вместе с нами, к тем же источникам полноты
Божественной.
Желаю тебе, любезнейший сын, всегда
здравствовать [1].
Книга первая
В книге Исхода народ говорит Аарону:
"востани и сотвори нам боги, иже пойдут пред нами:
Моисей бо сей человек, иже изведе нас от земли
египетския, не вемы, что быть ему" (Исх.32:1). Там же
Моисей говорит Господу: "молюся ти, Господи; согрешиша
людие сии грех велик, и сотвориша себе боги златы (и
серебряны); и ныне, аще убо оставиши им грех их, остави;
аще же ни, изглади мя из книги Твоея, в нюже вписал еси.
И рече Господь к Моисею: аще кто согреши предо Мною,
изглажу его из книги Моея" (Исх.32:31–33). Во
Второзаконии говорится: "пожроша бесовом, а не Богу"
(Втор.32:17). Также в книге Судей: "и сотвориша сынове
Исраилевы злое пред Господем и послужиша Ваалу; и
оставиша Господа Бога отец своих, изведшаго их из земли
египетски, и поидоша вслед богов иных от богов
языческих, иже окрест их, и поклонишася им, и разгневаша
Господа, и оставиша Его, и послужиша Ваалу и Астартом"
(Суд.2:11–13). У Малахии: "оставлен бысть Иуда, и
мерзость бысть во Исраили и во Иерусалиме; зане оскверни
Иуда святая Господня, яже возлюби, и прейде к богом
чуждим" (Мал.2:11).
У Иеремии Господь говорит: "посылаше к
вам всех раб своих пророк, востая заутра и посылая; и не
слышасте, ни приклонисте ушес ваших, да слышите, егда
глаголаше: отвратитеся кийждо от пути своего злаго и от
злейших умышлений ваших, и обитати будете в земли, юже
Господь даде вам и отцем вашим, от века даже и до века;
и не ходите в след богов чуждих, еже служити им, и
покланятися им, да не прогневаете Мя в делех рук ваших,
еже озлобити вас. И не послушасте Мя..". (Иер.25:4–7 сн.
Иер.7:13). Также в Третьей книге Царств Илия говорит
Господу: "ревнуя поревновах по Господе Бозе
Вседержители, яко оставиша Тя сынове Исраилевы: олтари
Твоя раскопаша и пророки Твоя избиша оружием, и остах аз
един и ищут души моея изъяти ю" (3Цар.19:10). Также у
Неемии: "отступиша от Тебе, и повергоша закон Твой
созади плоти своея; и пророки Твоя избиша, иже
засвидетельствоваху им, да обратятся к Тебе"
(Неем.9:26).
У Исаии: "слыши небо, и внуши, земле,
яко Господь возглагола: сыны родих и возвысих, тии же
отвергошася Мене. Позна вол стяжавшаго и, и осел ясли
господина своего; Исраиль же Мене не позна, и людие Мои
не разумеша. Увы, язык грешный, людие исполнени грехов,
семя лукавое, сынове беззаконнии, остависте Господа и
разгневасте Святаго Исраилева" (Ис.1:2–4). У него же
Господь говорит: "иди и рцы людем сим: слухом услышите,
и не уразумеете; и видяще узрите, и не увидите; одебеле
бо сердце людий сих, и ушима своима тяжко слышаша, и очи
свои смежиша, да не когда узрят очима и ушима услышат, и
сердем уразумеют, и обратятся, и исцелю я" (Ис.6:9–10).
Также у Иеремии Господь говорит: "Мене оставиша
источника воды живы, и ископаша себе кладенцы
сокрушеныя, иже не возмогут воды содержати" (Иер.2:13).
У того же пророка: "се, слово Господне бысть к ним в
поношение, и не восприимут того" (Иер.6:10). У него же
Господь говорит: "Еродиа на небеси позна время свое,
горлица и ластовица селная, врабие сохраниша времена
входов своих: людие же Мои сии не познаша судеб
Господних. Како речете, яко мы мудри есмы и закон
Господен с нами есть? истинно всуе бысть трость лживая
книжником. Постыдешася премудрии, и устрашени и поимани
быша, слово бо Господне отвергоша" (Иер.8:7–9). Тоже в
Притчах Соломона: "взышут Мене злии и не обрящут.
Возненавидеша бо премудрость, словесе же Господня не
прияша"(Притч.1:28–29). Также в псалме 27: "...воздаждь
воздаяние их им. Яко не разумеша в дела Господня..."
(Пс.27:4–5). И в псалме 81: "не познаша ниже уразумеша,
во тме ходят" (Пс.81:5). И в Евангелии от Иоанна: "во
своя прииде, и свои Его не прияша. Елицы же прияша Его,
даде им область чадом Божиим быти, верующим во имя Его"
(Ин.1:11–12).
У Исаии: "и будут вам вся сия словеса,
аки словеса книги запечатленныя сея, юже аще дадут
человеку ведущему писания и глаголюще: прочти сие: и
речет: не могу прочести, запечатленна бо... И услышат в
день оный глусии словеса книги сея, и иже во тме, и иже
во мгле, очи слепых узрят" (Ис.29:11, 18). У Иеремии: "в
последния дни уразумеете совет Его" (Иер.23:20). У
Даниила: "загради словеса и запечатай книги до времене
скончания, дóндеже научатся мнози и умножится ведение;
... егда же скончается разсыпание... уведят сия вся"
(Дан.12:4, 7). Также в Первом послании Павла к
Коринфянам: "не хощу же вас не ведети, братие, яко отцы
наша вси под облаком быша" (1Кор.10:1). И во Втором
послании к Коринфянам: "ослепишася помышления их, даже
бо до сего дне тожде покрывало во чтении ветхаго завета
пребывает не откровено, зане о Христе престает; но даже
до днесь, внегда чтется Моисей, покрывало на сердцы их
лежит. Внегда же обратятся ко Господу, взимается
покрывало" (2Кор.3:14–16). И в Евангелии Господь говорит
по Воскресении: "сия суть словеса, яже глаголах к вам
еще сый с вами, яко подобает скончатися всем написанным
в законе Моисеове и пророцех и псалмех о Мне. Тогда
отверзе им ум, разумети писания, и рече им: яко тако
писано есть и тако подобаше пострадати Христу, и
воскреснути от мертвых в третий день, и проповедатися во
имя Его покаянию и отпущению грехов во всех языцех"
(Лк.24:44–47).
У Исаии: "и аще не уверите, ниже имате
разумети" (Ис.7:9). Также Господь говорит в Евангелии:
"аще бо не имете веры, яко Аз есмь, умрете во гресех
ваших" (Ин.8:24). А что правда стоит верою и отсюда
проистекает жизнь, – это предсказано у Аввакума:
"праведник же Мой от веры жив будет" (Авв.2:4). И
потому-то веровал Авраам, отец языков, как говорится в
книге Бытия: "верова Авраам Богу, и вменися Ему в
правду" (Быт.15:6). Тоже и Павел говорит в Послании к
Галатам: "Авраам верова Богу, и вменися Ему в правду.
Разумейте убо, яко сущии от веры, сии суть сынове
Авраамли. Предъувидевшее же писание, яко от веры
оправдает языки Бог, прежде благовествова Аврааму, яко
благословятся о тебе вси язы́цы. Темже сущии от веры
благословятся с верным Авраамом" (Гал.3:6–9).
У Исаии: "земля ваша пуста, гради ваши
огнем пожжени, страну вашу пред вами чуждии поядают, и
опусте низвращена от людий чуждих. Оставится дщерь
Сионя, яко куща в винограде, и яко овощное хранилище в
вертограде, яко град воюемый; и аще не бы Господь Саваоф
оставил нам семене, яко Содома убо были быхом, и яко
Гоморру уподобился быхом" (Ис.1:7–9). Также Господь
говорит в Евангелии: "Иерусалиме, Иерусалиме, избивый
пророки и камением побиваяй посланныя к тебе: колькраты
восхотех собрати чада твоя, якоже собирает кокош птенцы
своя под криле, и не восхотесте? Се, оставляется вам дом
ваш пуст"(Мф.23:37–38).
У Исаии: "приидите, пойдем светом
Господним; остави бо люди своя дом Иаковль" (Ис.2:5–6).
Также в Евангелии от Иоанна: "бе свет истинный, иже
просвещает всякаго человека, грядущаго в мир. В мире бе,
и мир тем бысть, и мир Его не позна" (Ин.1:9–10). Там
же: "не веруяй уже осужден есть, яко не верова во имя
единороднаго Сына Божия. Сей же есть суд, яко свет
прииде в мир и возлюбиша человецы паче тму, неже свет"
(Ин.3:18–19).
У Иеремии: "сия глаголет Господь мужем
Иудиным и обитателем Иерусалимлим: поновите себе поля и
не сейте на тернии; обрежитеся Богу вашему и обрежите
жестосердие ваше,... да не изыдет яко огнь ярость Моя и
возгорится и не будет угашаяй" (Иер.4:3–4). Также Моисей
говорит во Второзаконии: (в последние дни) "очистит
(обрежет) Господь сердце твое и сердце семени твоего,
любити Господа Бога твоего"(Втор.30:6). И у Ииуса
Навина: "рече Господь Иисусу: сотвори себе ножи каменны
от камене остраго и седе обрежи сыны Исраилевы
второе"(Нав.5:2). Также Павел в послании к Колоссянам:
"обрезани бысте обрезанием нерукотворенным, в совлечении
тела греховнаго плоти, во обрезании Христове"
(Кол.2:11). Да и первый человек Адам сотворен от Бога
необрезанным; таким же был и Авель праведный, и Енох,
угодивший Богу и преложившийся, и Ной, избранный для
сохранения рода человеческого в то время, как земля и
люди были погубляемы за беззакония, и Мелхиседек
священник, по чину коего обещан Христос. Итак, знамение
семени не для всех полезно, а знамением Господним
знаменуются все.
У Исаии: "тогда явлени будут печатлеющии
закон, еже не учитися. И речет: пожду Бога, отвращшаго
лице свое от дому Иаковля, и уповая буду нань"
(Ис.8:16–17). Также в Евангелии от Матфея: "вси бо
пророцы и закон до Иоанна прорекоша" (Мф.11:13).
У Михея: "яко от Сиона изыдет закон, и
слово Господне из Иерусалима. И разсудит среди людий
многих и изобличит языки крепки" (Мих.4:2–3). Также у
Исаии: "от Сиона бо изыдет закон и слово Господне из
Иерусалима, и судити будет посреде язык" (Ис.2:3–4). И в
Евангелии от Матфея: "и се, глас из облака глаголя: Сей
есть Сын Мой возлюбленный, о немже благоволих, Того
послушайте" (Мф.17:5).
У Иеремии: "се, дние грядут, глаголет
Господь, и завещаю дому Израилеву и дому Иудину завет
нов, не по завету, егоже завещах отцем их в день, в
оньже емшу ми за руку их, извести я от земли египетския,
яко тии не пребыша в завете Моем и Аз небрегох их,
глаголет Господь. Яко сей завет, егоже завещаю дому
Израилеву по днех онех, глаголет Господь: ...дая законы
Моя в мысли их, и на сердцах их напишу я, и буду им в
Бога и тии будут Ми в люди, и не научит кийждо ближняго
своего и кийждо брата своего глаголя: познай Господа;
яко вси познают Мя от мала даже и до великаго их, яко
милостив буду неправдам их и грехов их не помяну ктому"
(Иер.31:31–34).
У Исаии: "не поминайте первых и ветхих
не помышляйте. Се, Аз творю новая, яже ныне возсияют, и
увесте я; и сотворю в пустыни путь и в безводней реки...
напоити род Мой избранный, люди Моя, яже снабдех
добродетели Моя поведати" (Ис.43:18–21). У него же: "и
аще вжаждут, пустынею проведет их и воду из камене
изведет им; разсядется камень и потечет вода и испиют
людие Мои" (Ис.48:21). Также в Евангелии от Матфея Иоанн
Креститель говорит: "аз убо крещаю вы водою в покаяние;
грядый же по мне креплий мене есть, ему же несмь достоин
сапоги понести, той вы крестит Духом Святым и огнем"
(Мф.3:11). И в Евангелии от Иоанна говорится: "аще кто
не родится водою и Духом, не может внити в Царствие
Божие. Рожденное от плоти, плоть есть; и рожденное от
Духа, дух есть" (Ин.3:5–6).
В псалме втором: "вскую шаташася язы́цы
и людие поучишася тщетным? Предсташа царие земстии и
князи собрашася вкупе на Господа и на Христа Его.
Расторгнем узы их и отвержем от нас иго их" (Пс.2:1–3).
Также в Евангелии от Матфея Господь говорит: "приидите
ко Мне вси труждающиися и обремененнии, и Аз упокою вы.
Возмите иго Мое на себе и научитеся от Мене, яко кроток
есмь и смирен сердцем, и обрящете покой душам вашим. Иго
бо Мое благо и бремя Мое легко есть" (Мф.11:28–30). У
Иеремии: "в той день... сокрушу ярем с выи их и узы их
расторгну; и не послужат тии ктому чуждим, но послужат
тии Господу Богу своему, и Давида царя их возставлю им"
(Иер.30:8–9).
У Иезекииля: "сия глаголет Адонаи
Господь: се, Аз на пастыри, и взыщу овец Моих от рук их,
и отставлю я от паствы овец Моих и не будут пасти их
пастырие... и отъиму овцы Моя из уст их... и упасу я с
судом"(Иез.34:10, 16). У Иеремии Господь говорит: "и дам
вам пастыри по сердцу Моему, и упасут вас разумом и
учением" (Иер.3:15). У Иеремии же: "слышите, язы́цы,
слово Господне и возвестите во островех дальних и рцыте:
развеявый Израиля соберет его и снабдит его, яко пастырь
стадо свое; яко избави Господь Иакова и изъят его от
руки сильнейших его" (Иер.31:10–11).
Во Второй книге Царств: "бысть слово
Господне к Нафану глаголя: иди и рцы рабу Моему Давиду:
сия глаголет Господь: не ты созиждеши Мне дом, еже
обитати Мне... И будет егда исполнятся дние твои и
уснеши со отцы твоими, и возставлю семя твое по тебе,
иже будет от чрева твоего, и уготовлю царство его. Той
созиждет дом имени Моему и управлю престол его до века;
Аз буду ему во отца и той будет Ми в сына; ... и верен
будет дом его и царство его до века предо Мною"
(2Цар.7:4–5, 7:12–14, 16). Также в Евангелии Господь
говорит: "не имать остати зде (в храме) камень на
камени, иже не разорится" (Мф.24:2). И еще: "разорю
церковьсию рукотвореную и треми денми ину нерукотворену
созижду" (Мк.14:58).
У Исаии: "что Ми множество жертв ваших?
глаголет Господь. Исполнен есмь всесожжений овних и тука
агнцев и крове юнцов и козлов не хощу... Кто бо изыска
сия из рук ваших?" (Ис.1:11–12). Также в псалме 49: "еда
ям мяса юнча, или кровь козлов пию? Пожри Богови жертву
хвалы и воздаждь Вышнему молитвы твоя; и призови Мя в
день скорби твоея, и изму тя, и прославиши Мя"
(Пс.49:13–15).
В том же псалме: "жертва хвалы прославит
Мя, и тамо путь, имже явлю ему спасение Мое" (Пс.49:23).
И в псалме 4: "пожрите жертву правды и уповайте на
Господа" (Пс.4:6). Также у Малахии: "несть воля Моя в
вас, глаголет Господь Вседержитель, и жертвы не прииму
от рук ваших. Зане от восток солнца и до запад имя Мое
прославися во языцех и на всяцем месте фимиам приносится
имени Моему и жертва чиста; зане велие имя Мое во
языцех, глаголет Господь Вседержитель" (Мал.1:10–11).
В псалме 109: "из чрева прежде денницы
родих тя. Клятся Господь и не раскается: ты иерей во век
по чину Мелхиседекову" (Пс.109:3–4). Также в Первой
книге Царств Господь говорит Илию священнику: "и
возставлю себе жерца верна, иже вся яже в сердце Моем...
сотворит; и созижду ему дом верен, и предыдет пред
Христом Моим во вся дни; и будет всяк, оставшийся в дому
твоем, приидет поклонитися ему, с цатою сребра и хлебом
единым" (1Цар.2:35–36).
Во Второзаконии Бог говорит Моисею:
"пророка возставлю им от среды братий их, якоже тебе, и
вдам слово Мое во уста его и возглаголет им, якоже
заповедаю ему. И человек той, иже не послушает словесе
его, елика возглаголет пророк оный во имя Мое, Аз отмщу
от него"(Втор.18:18–19). О том же и Христос говорит в
Евангелии от Иоанна: "испытайте писаний, яко вы мните в
них имети живот вечный и та суть свидетельствующая о
Мне. И не хощете приити ко Мне, да живот имате... Не
мните, яко Аз на вы реку ко Отцу; есть, иже на вы
глаголет, Моисей, нань же вы уповаете. аще бо бысте
веровали Моисеови, веровали бысте убо и Мне; о Мне бо
той писа. Аще ли того писанием не веруете, како Моим
глаголом веру имете?" (Ин.5:39–40, 45–47).
В книге Бытия: "и рече ей (Ревекке)
Господь: два языка во утробе твоей суть, и двои людие от
утробы твоея разлучатся; и людие людий превзыдут, и
болший поработает меншему" (Быт.25:23). Также у Осии: "и
помилую непомилованную и реку не людем Моим: людие Мои
есте вы"(Ос.2:23). И еще у того же: "и будет на месте,
на немже речеся им, не людие Мои вы, сии тамо прозовутся
сынове Бога живаго" (Ос.1:10).
У Исаии: "возвеселися, неплоды
нераждающая, возгласи и возопий, нечревоболевшая, яко
многа чада пустыя паче, нежели имущия мужа. Рече бо
Господь: разшири место кущи твоея и покровов твоих,
водрузи, не пощади, продолжи ужя твое и колие твоя
укрепи. Еще на десно и на лево простри; и семя твое
языки наследит и грады опустевшия населиши. Не бойся,
яко посрамлена еси, ниже устыдися, яко укорена еси,
понеже срамоту вечную забудеши" (Ис.54:1–4). Так и у
Авраама, когда родился от рабыни первый сын, Сарра
оставалась еще долго бесплодною и уже поздно, в
старости, родила по обетованию сына Исаака, который был
прообраз Христа. Так и Иаков взял две жены, старшую Лию,
болевшую глазами и служившею образом синагоги, и меньшую
– красивую Рахиль, прообразовавшую Церковь. Рахиль долго
оставалась бесплодною и потом родила Иосифа, который и
сам был прообраз Христа. В Первой книге Царств
(1Цар.1:2) читается также, что Елкана имел две жены:
Феннану, имевшую детей, и Анну, сначала бесплодную, но
потом родившую Самуила, не по обыкновенному порядку
рождений, но по Божию милосердию и обетованию, данному
ей в то время, когда она молилась в скинии, и –
родившийся от нее Самуил был прообразом Христа. В той же
Первой книге Царств читается еще, что "неплоды роди
седмь, и многая в чадех изнеможе" (1Цар.2:5). А семь
сыновей означает семь Церквей. Почему и Павел написал
послания к семи Церквам, и в Апокалипсисе (Откр.1:4)
упоминается семь Церквей, чтобы выдерживалось
седмиричное число; так как и дней сотворения мира Богом
семь, и Ангелов предстоящих и пребывающих пред лицем
Божиим, по словам Ангела Рафаила в книге Товита
(Тов.12:15), семь, и светильник в скинии свидения
седмисвещный (Исх.25:31), и очей Божиих, назирающих мир,
семь, и камень у Захарии имеет семь очей (Зах.3:9),
духов семь, и светильников в Апокалипсисе (Откр.1:21)
семь, и столбов, на которых по Соломону (Притч.9:1)
премудрость основала дом, семь.
В книге Бытия: "и рече Господь Аврааму:
изыде от земли твоея и от рода твоего и от дому отца
твоего, и иди в землю, юже ти покажу. И сотворю тя в
язык велий и благословлю тя и возвеличу имя твое и
будеши благословен; и благословлю благословящия тя, и
кленущия тя проклену, и благословятся о тебе вся племена
земная" (Быт.12:1–3). То же и в другом месте книги
Бытия: "и благослови (Исаак Иакова) и рече: се, воня
сына моего, яко воня нивы исполнены, юже благослови
Господь. И да даст тебе Бог от росы небесныя и от тука
земли и множество пшеницы и вина; и да поработают тебе
язы́цы и да поклонятся тебе князи, и буди господин брату
твоему и поклонятся тебе сынове отца твоего: проклинаяй
тя проклят, благословляяй же тя благословен"
(Быт.27:27–29). Еще в книге Бытия: "видев же Иосиф яко
возложи отец его руку десную свою на главу Ефремлю,
тяжко ему явися, и прия Иосиф руку отца своего отъяти и
от главы Ефремли на главу Манассиину, и рече Иосиф отцу
своему: не тако, отче, сей бо есть первенец возложи руку
десную твою на главу его. И не хотяще, но рече: вем,
чадо, вем; и сей будет в люди и сей вознесется, но брат
его менший болий его будет и семя его будет во множество
языков" (Быт.48:17–19). В той же книге Бытия: "Иудо,
тебе похвалят братия твоя; руце твои на плещу враг
твоих; поклонятся тебе сынове отца твоего. Скимен львов
Иуда; от леторасли, сыне мой, возшел еси, возлег уснул
еси яко лев и яко скимен: кто возбудит его? Не оскудеет
князь от Иуды и вождь от чресл его, дóндеже приидут
отложеная ему, и той чаяние языков. Привязуяй к лозе
жребя свое и к винничию жребца осляте своего; исперет
вином одежду свою, и кровию гроздия одеяние свое.
Радостотворны очи его паче вина и белы зубы его паче
млека" (Быт.49:8–12). Далее, в книге Чисел о людях наших
написано: "се, людие яко лвичища востанут" (Чис.23:24).
Во Второзаконии: "сей (пришлец) будет глава, ты же
(неверный народ иудейский) будеши хвост" (Втор.28:44).
Также у Иеремии: "слышите глас трубы; и рекоша: не
послушаем. Сего ради услышаша язы́цы и пасущии стада
своя"(Иер.6:17–18). В псалме 17: "поставиши мя во главу
языков; людие, ихже не видех, работаша ми, в слух уха
послушаша мя" (Пс.17:44–45). О том же Господь говорит у
Иеремии: "прежде, неже Мне создати тя во чреве, познах
тя, и прежде, неже изыти тебе из ложесн, освятих тя,
пророка во языки поставих тя" (Иер.1:5). Также у Исаии:
"се, свидетельство во языцехдах его князя и повелителя
языком. Се, язы́цы, иже не видяху тебе, призовут тя, и
людие, иже не познаша тебе, к тебе прибегнут"
(Ис.55:4–5). "И будет в день оный корень Иессеов и
возстаяй владети языки; на Того язы́цы уповати будут и
будет покой Его честь" (Ис.11:10). "Страно Завулоня и
земле Неффалимля и прочии при мори живущии и об ону
страну Иордана, Галилеа языков! Людие ходящии во тме
видеша свет велий; живущии во стране и сени смертней,
свет возсияет на вы" (Ис.9:1–2; сн. Мф.4:16). И опять у
Исаии: "сице глаголет Господь Бог помазанному моему
Киру, его же удержах за десницу, повинути пред ним языки
и крепость царей разрушу, отверзу пред ним врата и гради
не затворятся" (Ис.45:1). У него же: "гряду собрати вся
народы и языки, и приидут и узрят славу мою. И оставлю
на них знамение и послю от них спасеных во языки... и в
островы дальния, иже не слышаша имене моего, ниже видеша
славу мою, и возвестят славу мою во языцех"
(Ис.66:18–19). "Воздвигнет убо знамение во языцех сущих
далече и позвиждет им от конец земли" (Ис.5:26). "Имже
не возвестися о нем, узрят, и иже не слышаша, уразумеют"
(Ис.52:15). Еще у Исаии: "явлен бых не имущым мене,
обретохся не вопрошающим о мне, и рекох: се, есмь,
языку, иже не призваша имене моего" (Ис.65:1). О том же
самом говорит Павел в Деяниях Апостольских: "вам бе лепо
первее глаголати слово Божие; а понеже отвергосте е и
недостойны творите сами себе вечному животу, се,
обращаемся во языки. Тако бо заповеда нам Господь:
положих тя во свет языком, еже быти тебе во спасение
даже до последних земли" (Деян.13:46–47).
У Исаии Господь говорит: "се, работающи
Ми ясти будут, вы же взалчете; се, работающии Ми пиши
будут, вы же возжаждете; се, работающии Ми возрадуются,
вы же посрамитеся... Вас избиет Господь, работающим же
Мне наречется имя новое, еже благословится на земли"
(Ис.65:13–16). У того же Исаии в другом месте:
"воздвигнет убо знамение во языцех сущих далече и
позвиждет им от конец земли, и се, скоро легце грядут;
не взалчут, ни утрудятся" (Ис.5:26–27). И еще у того же:
"се, Владыка Господь Саваоф отъимет от Иерусалима и от
Иудеи крепкаго и крепкую, крепость хлеба и крепость
воды" (Ис.3:1). Тоже в псалме 33: "вкусите и видите, яко
благо Господь; блажен муж, иже уповает нань. Бойтеся
Господа, вси святии Его, яко несть лишения боящимся Его.
Богатии обнищаша и взалкаша; взыскающии же Господа не
лишатся всякаго блага" (Пс.33:9–11). Также в Евангелии
от Иоанна Господь говорит: "Аз есмь хлеб животный;
грядый ко Мне не имать взалкатися, и веруяй в Мя не
имать вжаждатися никогдаже" (Ин.6:35). "Аще кто жаждет,
да приидет ко Мне и пиет; веруяй в Мя, якоже рече
Писание, реки от чрева его истекут воды живы"
(Ин.7:37–38). "Аще не снесте Плоти Сына человеческаго,
ни пиете Крове Его, живота не имате в себе" (Ин.6:53).
Господь говорит в Евангелии от Матфея:
"мнози от восток и запад приидут и возлягут со Авраамом
и Исааком и Иаковом во Царствии Небеснем; сынове же
царствия изгнани будут во тму кромешнюю, ту будет плачь
и скрежет зубом" (Мф.8:11–12).
У Исаии Господь говорит: "ктому не
стерплю грехов ваших. Егда прострете руки вашя ко Мне,
отвращу очи Мои от вас; и аще умножите моление, не
услышу вас, руки бо вашя исполнены крове. Измыйтеся и
чисти будите, отъимите лукавства от душ ваших пред очами
Моима, престаните от лукавств ваших. Научитеся добро
творити, взыщите суда, избавите обидимаго, судите сиру и
оправдите вдовицу, и приидите и истяжимся, глаголет
Господь. И аще будут греси ваши яко багряное, яко снег
убелю; аще же будут, яко червленое, яко волну убелю. И
аще хощете и послушаете Мене, благая земли снесте; аще
же не хощете ниже послушаете Мене, мечь вы пояст, уста
бо Господня глаголаша сия" (Ис.1:14–20).
Киприан Карфагенский, святитель
Азбука веры
Примечание
1. Отрывки из Священного Писания мы
приводим по нашей славянской Библии, так как чтение св.
Киприана только в немногих местах представляет разность
с нашим славянским текстом, и при том – несущественную.
– Перев.
***
Труды священномученика Киприана Карфагенского:
|